Forum > De site > Marketing Feuer
Pagina: [ 1 ] [ 2 ] [ 3 ]
 
Elenitza

10 Jan 2015 om 12.24
Naast de vraag over plus en min punten van deze site tov andere spellensites vraag ik me ook af of we Feuer nog op een andere manier wat meer onder de aandacht kunnen brengen.
De groei de laatste jaren is, ondanks de toename van het aantal spellen met toch ook best redelijke titels van Puerto Rico en Stenen Tijdperk, wat tegengevallen.
Ligt dat eraan dat mensen eigenlijk gewoon niet online willen spelen, zijn er gewoon weinig bordspelers in Nederland, of zijn we 'slechter' dan andere spellensites.
Of zijn we 'gewoon' niet bekend genoeg. Ik denk dat bekendheid hier zeker wel een factor in is.

Dus hebben jullie tips of ideeen om de bekendheid van deze site wat te vergroten?


dolkonijn (gast) 10 Jan 2015 om 12:36
Online play is voor mij HIER begonnen, maar ik geef toe dat ik de laatste jaren meer op andere sites zit. (BGA, boiteajeux, yucata, NIET BSW ::) )Ik vermoed dat het taalelement vast wel een rol speelt, maar ook het beperktere aanbod plus de overlapping met het aanbod van de hoger geciteerde sites. TTZ als ik PR wil spelen of Stone Age dan kan ik dat hier, maar ook op een site waar nog 40+ andere spellen gespeeld kunnen worden. De verleiding is dan groot om daar te blijven hangen natuurlijk. Waar voor mij de aantrekkingskracht zit is de implementatie van UNIEKE spellen, die je dus niet op andere sites vindt. Daarom kom ik bvb graag naar hier voor een potje JAMBO. Natuurlijk is over de jaren heen mijn voorkeur voor een soort spel geëvolueerd naar meer complexe, omvangrijke spellen. Op boiteajeux vind je bijvoorbeeld Agricola, Trajan, Dungeon Petz e.a. Dat zijn wsch implementaties waar een team van programmeurs aan werkt, terwijl jullie het wsch met jullie tweetjes moeten runnen. Kortom: Als je nieuwe spellen zou implementeren moet je meer ind e richting kijken van dingen die je elders niet vindt, denk ik. Desalniettemin: mijn pet af voor alle het fijne werk dat jullie hier doen! Knap hoor!
dolkonijn

10 Jan 2015 om 12:41
Voor mij is 'de community' minder belangrijk. Ik kom op al die sites vaak like-minded mensen tegen met een voorliefde voor het bordspel, (licht-)competitief maar toch met oog voor sociaal contact enz, in tegenstelling tot sommigen op BSW ( te geeky wat mij betreft). En ik heb de indruk dat het aantal mensen dat online wil spelen alleen maar stijgt, dus daaraan kan het niet liggen. Slechter dan andere sites zijn jullie alvast niet. Jullie waren zelfs trendsetters!!!
dolkonijn

10 Jan 2015 om 12:41
reply van dolkonijn (gast) was dus ook van mij ;-)
El_Capitan
10 Jan 2015 om 15:37
Mijn eerste vraag is vooral, willen jullie heel veel groter groeien? Oftewel wat is voor jullie het plan met deze site? Hebben jullie heel veel tijd over om in nieuwe spellen en nieuwe features te spenderen?
Elenitza

10 Jan 2015 om 15:41
Het zou leuk zijn als er in ieder geval meer realtime gespeeld kan worden. Dagelijks 100 actieve gebruikers zou leuk zijn.
Nu is soms wel het idee nadat een nieuw spel online komt en er geen groei is "waar doen we het voor".
El_Capitan
10 Jan 2015 om 15:48
Ja, oké, dat kan ik me indenken. Zelf zou ik zoiets hebben van: ik wil dit spel zelf graag online spelen, dus dat maak ik. Of: van de vaste gebruikers is er vraag naar een bepaald spelletje, eens kijken of ik dat kan maken.

Daarvoor zou ik, als ik het zou kunnen, de moeite willen nemen om de site te onderhouden en nieuwe spelletjes te ontwikkelen.

Maar voor meer real-time potjes (waar ik zelf dus niet per se naar op zoek ben) is het inderdaad wel handig om wat meer actieve gebruikers te hebben. Hoeveel is het nu ongeveer gemiddeld dagelijks?
En als je dat wil is het inderdaad wel de vraag hoe je meer gebruikers gaat krijgen. Klein onderzoekje doen naar de andere sites dus? Hoeveel gebruikers hebben ze daar, hoeveel spelletjes bieden ze aan. Zou me dan wel vooral richten op de Nederlandse, maar ik heb geen idee hoeveel andere Nederlandse spellensites er precies zijn. Wil je concurreren met de buitenlandse dan lijkt mij dat gewoon sowieso al heel lastig. Al is het misschien wel zaak om Nederlandse spelers die alleen maar daar zitten hiernaar toe te lokken. En hoe ga je dat doen. Goeie vraag.... Hier heb je dus helemaal niets aan
Roelvanm
10 Jan 2015 om 17:13
Wat Dolkonijn zei lijkt mij ook het geval. Er worden hier veel spellen gemaakt, die elders al te spelen zijn. Als je met iets nieuws komt wat echt nieuw is, zal je waarschijnlijk ook bezoekers trekken. Stenen tijdperk was het laatste spel dat jullie hebben gemaakt, maar dat was al op drie andere sites te spelen, plus het is een taalonafhankelijk spel, dus dat het nu op een Nederlandse site staat voegt wellicht niet meer toe. Het viel me op dat Jambo bijvoorbeeld niet echt ergens anders online te spelen is en dat trekt zelfs spelers die het Nederlands niet als eerste taal hebben. Buiten dat mag ik hier graag spelen en vind ik de implementaties goed.
AxeCrazy

10 Jan 2015 om 17:39
Ik vind juist het tunbased spelen een enorme pré.
De keren dat ik echt realtime tijd heb om een spel te spelen zijn beperkt. Hier kan ik iedere week tientallen spellen spelen. Meer mensen die vaker per dag zetten doen zou wel leuk zijn, maar ik vind het wel prima zo. Denk dat als je meer mensen zou willen bereiken het vertalen van jambo een goed idee zou zijn.
Verder denk ik dat het bijhouden van ranking zeker een toegevoegde waarde kan hebben. In de wannagame tijd was dat een grootte aanjager van meer spelers. Een ELO ranking van catan was hip en happening. Persoonlijk vind ik de ranking an sich niet belanrijk. Inzicht in het aantal spellen dat ik gespeeld heb en percentage gewonnen/verloren enzo echter wel.
En meer toernooien zou ook helpen. Als mensen zelf tournooien zou kunnen starten en bijhouden (of nog mooier automatisch verwerkt worden) weet ik zeker dat het aantal spellen (en spelers) toe zal nemen.
Piet
10 Jan 2015 om 20:02
tis natuurlijk de vraag of je die kant op wilt...zodra het ergens om gaat (ook al is het maar een online ranking waar verder niets mee te winnen is), wordt de sfeer misschien ook wat anders.

zelf zie ik het wel zitten...een geautomatiseerde ranking voor de diverse spellen en regelmatige toernooien (of de ranking zlef als een soort toernooi zien en een maandelijkse (of 2 maandelijkse of...) winnaar.
El_Capitan
10 Jan 2015 om 20:34
Kans is dan inderdaad dat mensen bij hun potjes met pen en papier gaan zitten om dingen bij te houden. Dat kan nu ook, maar ik denk niet dat dat gebeurd. Maakt het veel uit? Misschien niet, mij iig niet.
Ben wel voor een ranking overigens, lekker op pagina 300 kijken of ik gezakt of gestegen ben
AxeCrazy

10 Jan 2015 om 23:52
Als mensen anders gaan spelen omdat het ergens over gaat is dat toch meer een probleem van die mensen
Ik speel om te winnen, maar als dat niet lukt, is het ook goed :)
Elenitza

11 Jan 2015 om 01:47
Jambo vertalen is een *** werk, waarvoor ons Engels ook gewoon niet goed genoeg is.

Toernooien automatisch starten, zou inderdaad handig zijn. Echter hebben we wel gekeken hoe dat gemaakt kan worden, maar dat is bijna nog meer werk om te maken dan een heel nieuw spel.

Ranking. ELO ben ik geen voorstander van, bij KvC kaartspel merkte je dat mensen toch gingen kijken naar ranking om te bepalen tegen wie ze wilden spelen. Met name hoger geplaatste spelers merkten dat mensen niet meer tegen ze wilden spelen omdat ze zo hoog stonden. En dat is gewoon jammer. Zonder ranking speelt iedereen gewoon gemoedelijker tegen elkaar. Aantal spellen (per maand en totaal) zijn denk ik prima, dat zegt niet veel over hoe goed/slecht iemand is. Winstpercentage vind ik een lastige. Ik weet niet in hoeverre dat voor hetzelfde effect kan zorgen als bij een ELO ranking.
Hoewel ik niet weet in hoeverre de spellen die wij op de site hebben vergelijkbaar zijn als KvC kaartspel en of die voor hetzelfde effect kunnen zorgen. Of dat bv een Jambo nog steeds een leuk spel blijft voor beide partijen ook al zit er een redelijk ELO verschil tussen beide spelers. (hoewel je dan wel het nut van een ELO af kunt vragen)

Stenen Tijdperk was overigens nog niet op een Nederlandse site te spelen toen wij eraan begonnen. Alleen deden wij er een stuk langer over dan al die andere sites

@Cap, we hebben nu zo'n 35 mensen per dag die inloggen. (dus zo'n 40 actieve gebruikers denk ik)
Roelvanm
11 Jan 2015 om 02:15
Ik bedoelde juist dat je met jambo iets bracht wat mensen trok omdat het nergens anders te vinden is. Ik heb nergens gevraagd om het te vertalen. Het was om te laten zien dat Jambo misschien een nuttigere implementatie was dan Stenen Tijdperk.

Wat betreft Stenen tijdperk: ik bedoelde ook daar niet dat het op een Nederlandse site al te spelen was. Het is op een twee Duitse en een Engelse te spelen, maar het spel heeft geen tekst in het spel, dus je kon het daar goed spelen.
Elenitza

11 Jan 2015 om 02:25
Axe suggereerde om Jambo te vertalen ;).

En ik hoor net van Tsja, dat toen wij begonnen met Stenen Tijdperk het nog nergens te spelen was, voor zover wij het weten. Dus ook al zouden we nu aan een spel beginnen dat nog nergens anders is, je kunt altijd ingehaald worden door sites die wel professioneel de spellen maken of draaien op een legertje vrijwilligers.

Dus ik weet niet of dat (spellen die anderen niet hebben) iets is waar wij ons op moeten focussen. De kans dat we worden ingehaald is gewoon vrij groot, zeker bij spelen die recent zijn uitgebracht. Ik vond bv Realm of Wonder een leuk spel. Maar voor we daar toestemming voor zouden hebben, alles gescand en het online is (gezien de hoeveelheid tijd die we nu hebben), kan het best een jaar verder zijn voor het online zou zijn. Kan best dat een yucata het over een half jaar al online heeft.

En verder zijn het nu ook maar gewoon hersenspinsels en twijfels van mijn kant.

@dolkonijn. Taakverdeling is nu dat ik de spellen scan en plaatjes bewerk (netjes uitknippen enzo), en toestemming van uitgevers probeer te krijgen. Tsja programmeert vervolgers de boel en F1 regelt de toernooien. Als ik had kunnen programmeren had ik daar vast ook wat in gedaan, maar helaas.
Roelvanm
11 Jan 2015 om 02:29
Haha, oh excuus, ik had snel even door de reacties gelopen, maar zag zo snel niemand anders er over.
Hoe dan ook, wat ik al zei, ik speel hier graag. :)
El_Capitan
11 Jan 2015 om 11:47
Maar als je Jambo wel zou willen vertalen dan zijn er denk ik best wel vrijwilligers hier te vinden die dat voor jullie willen doen. Niet dat ik nou zo goed ben in Engels, maar ergens op internet kan ik vast ook wel het originele Engels van Jambo vinden. Of is dat spel niet in het Engels uitgebracht (ik ken het spel echt niet buiten deze site)?

Elenitza

11 Jan 2015 om 11:55
We hebben niet de ambitie om het spel te vertalen. Eigenlijk willen we ook gewoon een Nederlandse site blijven, en mensen die geen NL spreken zijn prima en daar willen we best rekening mee houden. Maar dingen echt vertalen dat toch niet.
Piet
11 Jan 2015 om 12:51
beetje lullig gezegd misschien, maar niet zo bedoeld: je wilt veranderen om nieuwe mensen aan te trekken, maar wel hetzelfde blijven ;)

volgens mij is er weinig mis met hoe de site nu is hoor...dus als jullie zo door willen blijven gaan is dat natuurlijk prima.
Vogeltje

11 Jan 2015 om 15:07
Misschien in het najaar (eventueel in samenwerking met bordspelmania) een stand op één van de beurzen (Spellenspektakel en/of Spel) bemannen. Ik denk dat je dan meer Nederlandse en Vlaamse spelers bereikt die in zouden kunnen loggen en een account aanmaken.

Een andere mogelijkheid is om gastspelers toe te laten (geen idee of dat mogelijk is bij turnbased-spellen). Een gastspeler zou je dan een beperking op kunnen leggen qua maximum aantal spellen tegelijk te spelen. Dan is de drempel om te gaan spelen misschien wat lager en volgt er mogelijk wel een registratie.

Verder vind ik het prima zoals het nu gaat.
Gezellig op z'n tijd een beurt uitvoeren en geen druk van wie dan ook.
Vogeltje

11 Jan 2015 om 15:07
dubbel post ;)
AxeCrazy

11 Jan 2015 om 16:33
laten we voorop stellen dat je van mij niets hoeft te vertalen of veranderen. Ik vind het prima zo. Wat meer parallel toernooien zou ik leuk vinden, maar ik kom toch wel aan mijn spelletjes.
ik was in de veronderstelling dat jullie meer mensen wilden trekken en gaf daarvoor suggesties.
Elenitza

11 Jan 2015 om 16:57
[quoteiet]
beetje lullig gezegd misschien, maar niet zo bedoeld: je wilt veranderen om nieuwe mensen aan te trekken, maar wel hetzelfde blijven ;)

volgens mij is er weinig mis met hoe de site nu is hoor...dus als jullie zo door willen blijven gaan is dat natuurlijk prima.
[/quote]

Terechte opmerking wel.
We willen wel meer mensen trekken. In enige mate ook nog wel wat dingen veranderen (zoals bv wat met toernooien of statistieken) maar ook wel opletten dat we niet de sfeer van de site om zeep helpen.
En zelf vinden we het moeilijk om te zien wat beter, zodat het aantrekkelijker is voor anderen, kan zonder de eigenheid te verliezen.

En met marketing bedoel ik ook niet perse dat de site helemaal op de schop moet ;). Maar eigenlijk vooral hoe je meer bekendheid krijgt.
Zoals de suggestie van stand met BSM samen op bv spel.
Tsja

11 Jan 2015 om 17:36
Ik wil gewoon wat we nu hebben maar meer spelers :) ik had verwacht dat er meer spelers zouden komen als er ook meer spellen zouden zijn. In de praktijk worden de spelers die we al hebben verspreid, op een enkele nieuwe speler na. De hoeveelheid actieve spelers is gelijk gebleven met de tijd dat er alleen maharadja, rozenkoning en exploring metropoles was.
El_Capitan
11 Jan 2015 om 17:50
Mag ik vragen welke andere Nederlandse spelsites jullie kennen? Ik ken ze namelijk niet, maar dat ligt er aan dat ik daar nooit naar zoek. Ben wel benieuwd hoeveel leden die sites hebben en of daar ook nog groei in zit. En welke spellen ze aanbieden (niet dat je mij daar dan aan kwijt gaat raken ). Want je moet het toch van de Nederlandse spelers hebben en die bereik je het makkelijkst op de Nederlandse sites (als die er dus zijn). Anders is het misschien nog mogelijk (met goedkeuring van sowieso alle sites) om wat reclame te maken op de buitenlandse spellensites.
Pagina: [ 1 ] [ 2 ] [ 3 ]