Forum > Spellen > Kolonisten van Catan discussie  
catanmaster (gast) 29 Nov 2016 om 19.20
Hier een vraag over een discussie die is ontstaan tijdens een potje kolonisten van catan (steden en ridders).
Tijdens het spel werd 7 gegooid en moet je grondstofkaarten inleveren indien je er meer als 7 hebt maar als je een stadsmuur hebt gebouwd mag je er 9 hebben.
Nu wil het geval dat de stad waaronder de stadsmuur lag ondersteboven was gezet middels het desbetreffende kaartje en genereert nu als een dorp zolang je hem niet hebt omgedraaid middels een hout en een berg kaart.
De vraag is dus nu 2 ledig:
1) Moet je de stadsmuur inleveren als je stad ondersteboven wordt gezet middels een kaartje?
2) Als je je stadsmuur niet hoeft in te leveren mag je dan wel 9 kaartjes vasthouden aangezien je stad tijdelijk een dorp is en het een stadsmuur is?

Ben benieuwd of iemand de officiŽle regel weet of dat ik moet mailen met Klaus.


El_Capitan
29 Nov 2016 om 19:35
1. Nee, hoef je niet in te leveren.
2. Stadsmuur blijft tellen, dus 9 kaarten in de hand.
F1

29 Nov 2016 om 19:45
Overigens is de kaart die je beschrijft "De saboteur" verandert van functie. Het op de kop zetten van een stad etc. hoeft niet meer. In plaats daarvan is de nieuwe functie van de saboteur dat iedereen die evenveel of meer punten heeft als jij de helft van zijn kaarten moet inleveren.
Jonkvrouw_Swaan

29 Nov 2016 om 20:00
F1 schreef:

Overigens is de kaart die je beschrijft "De saboteur" verandert van functie. Het op de kop zetten van een stad etc. hoeft niet meer. In plaats daarvan is de nieuwe functie van de saboteur dat iedereen die evenveel of meer punten heeft als jij de helft van zijn kaarten moet inleveren.


Dat wist ik niet. Sinds wanneer is dat?
Bij games.asobrain wordt overigens nog wel de stad op z'n kop gezet.
Piet
29 Nov 2016 om 21:08
Sinds de inmiddels al niet meer zo nieuwe plastic uitgave staat het zo in de regels. Al een aantal jaar dus
Jonkvrouw_Swaan

29 Nov 2016 om 21:22
Ah. Wij hebben alleen de houten versie.
Wel handig om te weten.
F1

29 Nov 2016 om 21:25
Er is ooit een errata voor uitgegaan.

http://www.axecrazy.nl/forum/index.php?topic=5.0
Tecumseh
29 Nov 2016 om 21:33
Als je de houten versie speelt houd natuurlijk niemand je tegen om met de bijgaande spelregels te spelen. Alleen bij toernooien natuurlijk wel even oppassen.