Forum > Spellen > onze variant - maharadja
Pagina: [ 1 ] [ 2 ]
 
El-Hark
08 Jun 2011 om 14.51
In mijn spelersgroep hebben we na tientallen partijtjes beetje bij beetje de spelregels aangepast omdat in onze ogen de spelregels op bepaalde punten wat te kort schoten.

Hieronder de uitleg van onze variant en waarom er voor deze aanpassing is gekozen.

Aan het begin van het spel worden de kaarten geveild, zoals beschreven staat bij variant 1 in de spelregels (zie 11.2.5)
Reden: Diegene die als eerste een kaart mag kiezen die heeft een bijna winnend voordeel, door zo’n veiling wordt dat voordeel te niet gedaan. Bij ons werd soms 4 goudstukken neergelegd voor karakterkaart 1.

Aantal paleizen dat gebouwd moet worden is 10 of 12 (vooraf af te spreken) en niet 7.
Reden: diegene die na 2 rondes voor staat is bij 7 paleizen bij goed spel bijna niet meer in te halen. Met 10 paleizen is dit niet het geval en kan zelfs diegene die laatste staat na de eerste paar rondes een geweldige come-back maken. Het spel eindigt pas als iemand 10 of 12 paleizen heeft gebouwd en niet als een karakterkaart op veld 10 van het stedenspoor staat.

Als je over een dorp reist waar je geen huis hebt staan dan betaal je de kosten aan de bank en niet aan de speler(s) die wel daar hun huisje hebben.
Reden: als je via 2 wegen kan reizen naar een stad en voor beide wegen moet je bijvoorbeeld 1 goudstuk bij verschillende spelers betalen dan ga je 1 speler bevoordelen. Met deze aanpassing wordt geen van de medespelers bevoordeeld.

Je mag met de zwerfmonnik langs 2 huizen gratis reizen, de rest betaal je uit eigen zak en wat je uit eigen zak betaald gaat niet naar de spelers wier huisjes daar staan maar weer aan de bank.
Reden: hoe de spelregels nu zijn kan iemand die achter staat het spel saboteren door met de zwerfmonnik tig keer lang de huizen van zijn favoriete speler te gaan en hem zoveel geld bezorgen als hij zelf wil. En helemaal vrij reizen is de kaart weer te krachtig daarom slecht 2 huisjes gratis reizen en de rest zelf betalen aan de bank.

Als je een actie hebt gekozen die je niet kan uitvoeren dan krijgen je tegenstanders geen 2 goudstukken maar betaal jij 2 goudstukken aan de bank.
Reden: iemand kan net die 2 goudstukken nodig hebben om zijn laatste paleis de volgende ronde te bouwen. Het kan niet zo zijn dat een blunder van een ander jou de partij kan kosten terwijl je alles hebt gedaan om het spel nog 2 rondes door te laten gaan.

Je mag alleen de gouverneur van de stad waar je een middenpaleis hebt naar beneden verplaatsen op het stedenspoor.
Reden: zo bevoordeel je niemand buiten jezelf en benadeel je niemand.

Bij 3 en 4 spelers worden enkele wegen afgesloten. De onderste weg (de weg tussen Ahamadabad en de stad van de koopman), de weg tussen agra en Jaipur en de weg tussen Jadhpur en Jaipur. Er kan dus niemand tussen deze wegen reizen dus ook niet voor goudstukken.
Reden: zonder deze afzettingen is er weinig schaarste op de wegen bij 3 of 4 spelers en heeft bijna iedereen een goed wegennet. Met deze afzettingen wordt een goed wegennet een belangrijke strategische doel, diegene die in het begin moeilijk hadden met de strijd om de middenpaleizen kunnen sterk terug vechten door een goed wegennet.
We hebben zelf nooit met 5 spelers gespeeld wellicht zijn deze blokkades bij 5 spelers niet nodig of misschien alleen de onderste weg.

Volgens mij waren dit alle aanpassingen die we hadden gedaan, het is al weer een paar jaar geleden dat we voor het laatst een spelletje Maharadja hebben gespeeld.


groenteboer

12 Jun 2011 om 10:39
[quote:El-Hark]
zo das heel knap, hoor. maar ik betwijfel echt of dat goed is. ten eerste je speelt haast altijd als eerste en dat wil je niet hebben na de eerste 2 rondes en ten tweede boujij je paleis dus altijd voor 11 goudstukken.
[/quote]

Je hoeft er niet aan te twijfelen want het werkt, ik heb er aardig wat spelletjes mee gewonnen. Ik krijg iedere beurt een gratis goudstuk en wat je hierbij ook vergeet is dat alle andere spelers in iedere stad een punt meer moeten neerleggen (behalve karakter 1 welke meestal toch niet veel meer voorkomt na de eerste rondes) . Vooral dit laatste wordt nogal eens vergeten en is erg belangrijk.
bullitmaster
15 Jun 2011 om 01:02
[quote:Jonkvrouw_Swaan]
Ik heb zelf dit spel alleen maar hier op de site gespeeld. Geen idee hoe vaak.

Ik heb zelf nooit karakterkaart 1. Tenzij het echt niet anders kan.
Bij voorkeur begin ik met kaart 4 en wissel dan in de loop van het spel meestal naar kaart 2. Kaart 4 gebruik ik voor het leggen van voor mij optimale looproutes. Ik zet dan ook bijna nooit huisjes vanaf het beginpunt naar 1 van de steden.
[/quote]

ik heb weleens 6 goud betaald vor nr 1 :)
Vogeltje

28 Jun 2011 om 21:51
[quote:El-Hark]
...diegene die na 2 rondes voor staat is bij 7 paleizen bij goed spel bijna niet meer in te halen.[/quote]

Ik verwijs even naar deze pot: http://www.feuerteufel.nl/maharadja/bord.php?spel_id=362

Hij is nog niet afgelopen, maar het is wel een pot die deze stelling meteen kan weerleggen.
In de eerste 3 rondes werd ik 3e, 4e en 3e (met 5 spelers). Volgens jouw theorie ben ik dan dus volkomen kansloos.

Door voorbereidingen te treffen voor de volgende rondes en daarmee ronde 4,5 en 6 te winnen en in de 7e ronde 2e te worden, is die situatie helemaal omgedraaid.
Ik weet nog niet of ik de pot ga winnen, maar ik doe in ieder geval tot het eind mee voor de overwinning.
Oftewel, je bent nog niet kansloos als je de rondes aan het begin van het spel niet kunt winnen.
bullitmaster
30 Jun 2011 om 11:31
[quote:Vogeltje]
[quote:El-Hark]
...diegene die na 2 rondes voor staat is bij 7 paleizen bij goed spel bijna niet meer in te halen.[/quote]

Ik verwijs even naar deze pot: http://www.feuerteufel.nl/maharadja/bord.php?spel_id=362

Hij is nog niet afgelopen, maar het is wel een pot die deze stelling meteen kan weerleggen.
In de eerste 3 rondes werd ik 3e, 4e en 3e (met 5 spelers). Volgens jouw theorie ben ik dan dus volkomen kansloos.

Door voorbereidingen te treffen voor de volgende rondes en daarmee ronde 4,5 en 6 te winnen en in de 7e ronde 2e te worden, is die situatie helemaal omgedraaid.
Ik weet nog niet of ik de pot ga winnen, maar ik doe in ieder geval tot het eind mee voor de overwinning.
Oftewel, je bent nog niet kansloos als je de rondes aan het begin van het spel niet kunt winnen.

[/quote]

Volgens mij heeft El-Hark het hier over diegene die na 2 rondes voorstaat die niet meer in te halen is. Als ik kijk naar deze spel dan zie ik niemand die de 1ste en 2de ronde heeft gewonnen.

Inkomen zorgt voor een goed verloop van het spel. Al wordt je elke ronde 3de dan kan je het spel nog winnen.

Maar ik denk dat wat El-Hark zegt dat dat waar is over de eerste 2 rondes winnen. Hier een voorbeeld waar niemand me meer kan inhalen. In dit spel begon ik met kaartnummer 1 en in de eerste 2 rondes respectievelijk 1ste en 2de.

http://www.feuerteufel.nl/maharadja/bord.php?spel_id=371
Tsja

30 Jun 2011 om 11:34
Volgens mij is de eerste 2 ronden winnen vrijwel onmogelijk, aangezien de volgende steden (bijna) altijd een middenpaleis krijgen in ronde 1. Ook karakter 1 gaat je daar niet bij helpen.
Vogeltje

30 Jun 2011 om 11:40
Volgens mij zegt hij toch duidelijk:

"Diegene die karakterkaart 1 heeft, heeft bijna een winnend voordeel"

en

"Diegene die na 2 rondes voor staat is bij 7 paleizen bij goed spel bijna niet meer in te halen"

Ik lees hier nergens dat je de eerste 2 steden moet winnen.
Als je met een beetje gelijkwaardige spelers speelt is dat namelijk onmogelijk.

El-Hark
03 Jul 2011 om 01:59
[quote:Vogeltje]
[quote:El-Hark]
...diegene die na 2 rondes voor staat is bij 7 paleizen bij goed spel bijna niet meer in te halen.[/quote]

Ik verwijs even naar deze pot: http://www.feuerteufel.nl/maharadja/bord.php?spel_id=362

Hij is nog niet afgelopen, maar het is wel een pot die deze stelling meteen kan weerleggen.
In de eerste 3 rondes werd ik 3e, 4e en 3e (met 5 spelers). Volgens jouw theorie ben ik dan dus volkomen kansloos.

Door voorbereidingen te treffen voor de volgende rondes en daarmee ronde 4,5 en 6 te winnen en in de 7e ronde 2e te worden, is die situatie helemaal omgedraaid.
Ik weet nog niet of ik de pot ga winnen, maar ik doe in ieder geval tot het eind mee voor de overwinning.
Oftewel, je bent nog niet kansloos als je de rondes aan het begin van het spel niet kunt winnen.

[/quote]

ik lees nu pas deze post. Ik was zelf in deze potje als eerste begonnen
Alleen jammer dat je er niet bij vermeld dat ik de eerste ronde had gewonnen en dat ik de 2de ronde door een blunder had verpest. ik namelijk had op paleis geklikt terwijl ik nog niet op de plaats van bestemming was. ik dacht dat ik overal mijn paleis kon zetten waar ik vrije toegang had via mijn eigen paden, waardoor ik in de 2de ronde mijn 2de paleis in dezelfde stad moest bouwen als mijn eerste paleis ipv van een hele gunstige middenpaleis in een stad die na 1 of 2 rondes al aan de beurt zou komen (wat ik ook had gemeld in de chat en ook nog eens in deze thread). Overigens had ik ook nog eens de paleis voor 12 goud gebouwd ipv 9 zoals gepland.

Verder waren er gedurende het spel van mijn kant nog zeker 2 van die onnodige fouten omdat ook hier weer dingen deed die niet zo gepland waren. Haal deze blunders weg en ik was met gemak nummer 1 geworden. Trouwens de ene laatste ronde heb ik 6 goud verloren (waarvan jij er 3 kreeg) omdat ik dacht dat ik een andere kleur had en jou weg had genomen terwijl ik zelf een eigen weg had. Deze 6 goud was niet eens met de zwerfmonnik maar gewoon uit eigen zak. Ondanks al deze zware zware blunders ga ik de partij toch met 1 paleis beeindigen.

Wat ik wil zeggen is dat je zo vanuit de statistieken nooit conclusies mag trekken zoals jij ze nu hebt gedaan. Trouwens ik weet niet eens hoe de rest heeft gespeeld waarschijnlijk hebben die ook blunders gemaakt die ze niet zo bedoelden. Of misschien zijn het geen sterke spelers, dat zijn ook allemaal factoren die meespelen. In veel spelletjes zie ik mensen een buitenpaleizen pakken terwijl er nog tig gunstige middenpaleizen zijn. In een andere spel viel iemand mij in de eerste ronde met 4 huizen aan in de stad??? Ja hij is nummer 1 geworden in die stad en heeft mij een beetje kapot gemaakt maar hij heeft zichzelf nog meer dan de ellende gebracht dan mij, rest van de partij had hij zo goed als geen weg naar welke stad dan ook. De goede postitie die ik dacht te krijgen in die partij heeft hij van mij weg genomen, maar overhandigd aan iemand anders. Dat is wat ik bedoelde eerder dat er dan een derde lachende is als iemand de andere koste wat het kost wil breken.

Dus mijn stelling staat nog steeds hoor, karakterkaart 1 is GOUD waard in een spel met 7 paleizen. het is niet alleen inkomen wat je krijgt na die ronde maar je mag ook als eerste je 5de huisje bouwen als je met karketerkaart 6 ruilt of je 5de en 6de huisje bouwen als je met karakterkaart 5 ruilt. En dat is echt een super grootvoordeel, enige manier om dat voordeel te bestrijden is als iemand zichzelf op offert, maar diegene zal dus zelf nooit voor de eerste plaats spelen en in 9 van de 10 keer zelfs als laatste eindigen.


Ik heb nu al enkele partijen gespeeld, ik vind het hier toch lastig spelen. Omdat je exact moet spelen. Thuis op het bord speelt het heel anders, dingen die iedereen vanzelfsprekend vind moeten hier echt uitgevoerd worden. Ik heb al een paar keer gehad dat ik op beindigen spel heb geklikt terwijl mijn mannetje niet bij de stad was waar die moet wezen terwijl ik daar gewoon vrije toegang had. Bij ons thuis waren onze mannetjes bijna altijd op de beginpostie, het sprak voor zich dat als iemand vrije toegang had tot een stad waar de maharadja was dat diegene daar ook was zonder zijn mannetje daar te plaatsen, maar hier moet je die actie ook echt uitvoeren. Wat ik hier ook tig keer fout doe is eerst mij paleis voor 12 goudstukken bouwen en dan pas wisselen met karakterkaart 6, thuis begrijpt iedereen natuurlijk dat je in gedachten hebt wisselen en dan pas bouwen. Vind het heel lastig hier dat je exact moet zijn in dingen die voor zich spreken, naturlijk is dat mijn fout en moet je hier exact spelen omdat het programma die vanzelfsprekende dingen niet als vanzelfsprekend ziet. Ik begin nu pas een beetje aan het spelmechanisme hier te wennen, al hoewel ik nog steeds van die domme fouten maak.

In 1 van mijn laatste partijen was ik als eerste aan de beurt (had natuurlijk karkaterkaart 1 gekozen), de stedenspoor was idiaal, typisch zo'n situatie waarin karakterkaart 1 zo goed als winnend is als je die gratis kan krijgen in een potje met 7 paleizen. Ik dacht dit potje win ik met mijn ogen dicht, maar wat doe ik? Ik klik perongeluk op "spelbeindigen" zonder dat ik ook maar 1 actie heb uitgevoerd (nog steeds geen idee hoe dat is gebeurt). En geen middenpaleis EN geen 12 goud EN iedereen 4 goud erbij EN alle goede routes voor mij neus weggekaapt :'(

Ik vind eerlijk gezegd dat er een undoknop moet zijn, maar uit een andere thread las ik dat dat zeer lastig is om te realiseren. Het blijft dus gewoon extra goed opletten bij elke beweging die je maakt.
El-Hark
03 Jul 2011 om 02:07
[quote:Tsja]
Volgens mij is de eerste 2 ronden winnen vrijwel onmogelijk, aangezien de volgende steden (bijna) altijd een middenpaleis krijgen in ronde 1. Ook karakter 1 gaat je daar niet bij helpen.
[/quote]

mee eens, de eerste 2 rondes winnen en 2 middenpaleizen in deze rondes bouwen is vrijwel onmogelijk. Je wint met karakterkaart 1 de eerste ronde en legt door je goud overschot tov van de anderen en een betere route (doordat je ook als eerste je 5de en/of 6de huisje mag een zeer sterke basis neer voor de rest van het spel.
El-Hark
03 Jul 2011 om 02:16
[quote:Vogeltje]
Volgens mij zegt hij toch duidelijk:

"Diegene die karakterkaart 1 heeft, heeft bijna een winnend voordeel"

en

"Diegene die na 2 rondes voor staat is bij 7 paleizen bij goed spel bijna niet meer in te halen"

Ik lees hier nergens dat je de eerste 2 steden moet winnen.
Als je met een beetje gelijkwaardige spelers speelt is dat namelijk onmogelijk.


[/quote]

Ja dat beweer ik nog steeds hoor. Alleen met "Diegene die na 2 rondes voor staat is bij 7 paleizen bij goed spel bijna niet meer in te halen" bedoel ik waarschijnlijk wat anders dan jij in gedachten heb.

Ik heb het natuurlijk over voor staan over het geheel van het spel en niet alleen over de hoeveelheid goud dat je op dat moment hebt. Als je bijvoorbeeld 2 middenpaleizen hebt na de eerste rondes en ook nog eens wat meer goud dan de anderen maar je looproute is versnippert dan sta je in mijn ogen niet voor.
El-Hark
03 Jul 2011 om 02:23
ps excuses voor de vele spelfouten en kromme zinnen, hoop dat jullie wel begrijpen wat ik bedoel met die kromme zinnen. Jammer dat je je eigen post niet kan editen.
Vogeltje

03 Jul 2011 om 11:06
Er zit een "pennetje" naast de citeerknop,
Daarmee kun je je eigen berichten bewerken.
Rick
08 Jul 2011 om 20:51
Toch leuk he Vogel, een compliment van een spambot krijgen
Elenitza

09 Jul 2011 om 11:05
Wij zijn helemaal niet blij anders met spambots ;)
Pagina: [ 1 ] [ 2 ]