Forum > Spellen > Spelregel vraagje... - amazone
Pagina: [ 1 ] [ 2 ]
 
F1

14 Mar 2011 om 20.50
Even een vraag over de opbrengstkaarten...
Heeft elke speler dezelfde combinatie van opbrengstkaarten?
m.a.w. is het getal (0 t/m 6) altijd gekoppeld aan hetzelfde soort fiches...
Is de papegaai altijd 4 of de orchidee altijd 3 (bijv. ??)


Tsja

14 Mar 2011 om 20:50
Jups :)
Behalve dat de orchidee 5 is ;)
F1

14 Mar 2011 om 20:56
En nog iets anders dan... er staan twee cijfers op de opbrengstkaarten... een heel klein cijfertje bovenin en grote cijfers (0-6) in die incapop (of zoiets ;) )...
Ik dacht eerst dat de hoeveelheid geld bepaald werd door de cijfers 0-6, maar toen ik die kleine cijfertjes zag, dacht ik dat die misschien voor het geld waren en de 0-6 slechts voor de volgorde...
En zijn de kleine cijfers ook voor iedereen gelijk?
Tsja

14 Mar 2011 om 21:07
De 0-6 is voor de zilveropbrengst.
De kleine witte cijfertjes is voor de volgorde te bepalen indien de gemelde waarde gelijk is.
De gemelde waarde is gelijk aan 1-6 kaart + de overeenkomste fiches die iemand heeft. De gebeurteniskaart staat hier los van. Daardoor kan iemand meer zilver krijgen dan de waarde die iemand meldt bij de volgorde bepalen.
etwie
16 Mar 2011 om 12:59
http://www.anderspel.nl/amazone.html
Heb hier relatief veel uitleg gevonden. Misschien ook handig voor andere nieuwe spelers?
Tsja

16 Mar 2011 om 13:52
In principe zou de uitleg hier genoeg moeten zijn om het spel te spelen. Mochten er dingen onduidelijk zijn of missen, hoor ik het graag ;)
etwie
16 Mar 2011 om 14:41
ligt aan mij hoor tsja... worstel steeds een beetje met spelregels, maar na een paar potjes is dat al gauw opgelost hoor.
Fidelity
17 Mar 2011 om 22:18
Tsja ik mis in de speluitleg dit:

Elke speler ontvangt een geheime opdrachtkaart. Hierop staan vier dorpen vermeld. Voor elk dorp waar de speler aan het eind van het spel geen hut heeft gebouwd, ontvangt hij drie strafpunten.

en het spelverloop zou ook een fijne aanvulling zijn :)

verloop
fotospelsituatie
Het spel wordt gespeeld over 18 rondes. Elke ronde bestaat uit de volgende fases:

* Gebeurteniskaart draaien: de bovenste gebeurteniskaart wordt open neergelegd. Deze gebeurtenis is deze ronde van toepassing.
* Opbrengstkaart spelen: Om de beurtvolgorde te bepalen, kiest elke speler een kaart uit zijn set en legt deze gedekt voor zich neer. De opbrengstkaarten worden gelijktijdig opengedraaid. Elke kaart toont een getal en een expeditiefiche. Elke speler telt het aantal overeenkomstige expeditiefiches dat hij heeft verzameld bij het getal op zijn gespeelde kaart en maakt zijn score bekend. Als een speler een kaart met waarde '0' heeft gespeeld, telt het aantal expeditiefiches waar hij het meest van heeft verzameld. De speler met de hoogste score komt het eerst aan de beurt. Bij gelijke stand beslist het witte beslissingsgetal dat op elke opbrengstkaart staat vermeld.
* Acties uitvoeren: in zijn beurt ontvangt de speler net zoveel zilverstukken, als de score die hij bekend heeft gemaakt. Eén goudstuk is gelijk aan drie zilverstukken. De speler mag nu één of meer hutten plaatsen in een dorp dat grenst aan een dorp waar hij reeds een hut heeft geplaatst. Voor elke hut die hij bouwt, ontvangt hij het overeenkomstige expeditiefiche. Nu gaat de beurt naar de volgende speler.

ik wist eerst niet dat die opdrachtkaart het kleine landkaartje was. Als je het spel niet kent is het even zoeken
Elenitza

17 Mar 2011 om 22:20
Klopt, het is nu misschien inderdaad wat kort.

Jouw laatste * klopt alleen niet helemaal.
Ja dat krijg je (behalve bij een bosbrand, dan krijg je de helft) Maar bij een gebeurteniskaart waar zo'n ventje met zo'n fiche opstaat, krijg je voor elk fiche dat je je daarvan hebt ook 1 zilver extra.
Bertus

18 Mar 2011 om 14:04
18 rondes dus...
Wat gebeurt er als iemand geen huisjes meer heeft?
Tsja

18 Mar 2011 om 14:09
Dan kan diegene geen hutten meer bouwen
Vogeltje

18 Mar 2011 om 15:20
Dan heeft diegene het ontzettend goed gedaan ook ;)
Jonkvrouw_Swaan

04 Apr 2011 om 23:10
Wanneer is een spel afgelopen en vindt dus de puntentelling plaats?

Mijn spel tegen Axe en F1 (spel 16) is net afgelopen, maar we konden alle 3 nog 1 of 2 hutjes bouwen, en ook konden we nog 3 opbrengstkaarten spelen.
Stopt het spel soms als iedereen aan de opdracht heeft voldaan, ongeacht of er nog hutjes of kaarten over zijn? Of zodra de 1e aan de opdracht heeft voldaan? (In dat geval zit er een bug in, want al voor deze laatste ronde had ik aan mijn opdracht voldaan. Dit zal dus wel geen voorwaarde zijn voor einde spel.)
Tsja

04 Apr 2011 om 23:22
Het spel is klaar als de gebeurtenisstapel op is.
Er is een mouseover over de stapel om aan te geven hoeveel kaarten er nog op de stapel liggen.
Piet
05 Apr 2011 om 01:03
en dat zijn in totaal 18 ronden
dus je speelt 2 keer je gehele setje vna 7 kaarten uit en vervolgens nog 4...
Tsja

05 Apr 2011 om 08:46
Het staat inderdaad niet in de speluitleg. Ik zal het toevoegen :)
Jonkvrouw_Swaan

05 Apr 2011 om 09:36
Ik ben uitgegaan van de kaarten in je hand. En dat het spel dus afgelopen is als al die kaarten op zijn. Er alleen niet bij nagedacht dat je 3x7 kaarten in de hand hebt i.p.v. 3x6.... Had namelijk al wel ergens gelezen dat het spel 18 beurten heeft.
F1

05 Apr 2011 om 20:38
Wie wint er trouwens bij gelijke stand?
Tsja

05 Apr 2011 om 23:01
Niemand... zijn geen regels voor :-\
Elenitza

05 Apr 2011 om 23:01
Dan blijft het gelijk ;)
Jonkvrouw_Swaan

08 May 2011 om 20:59
[quote:Vogeltje]
Dan heeft diegene het ontzettend goed gedaan ook ;)
[/quote]

Net een spel afgerond waar 1 van de spelers al zijn huisjes opgebouwd heeft.
Jonkvrouw_Swaan

08 May 2011 om 21:02
Wat gebeurt er eigenlijk als je een huisje wilt bouwen op een plek waar geen fiches meer van zijn? (Dus bouwen op een dorp met orchidee, maar er zijn geen orchideefiches meer. Zijn in elk geval niet meer zichtbaar in de voorraad.). Kun je dan uberhaupt wel bouwen, of kun je wel bouwen maar krijg je niets?
Tsja

08 May 2011 om 22:15
Je kan wel bouwen maar krijgt geen fiche.
Jonkvrouw_Swaan

15 May 2011 om 21:05
Klopt het dat je niet 2 huisjes in hetzelfde dorp kunt bouwen? Ik had namelijk voldoende goud hiervoor, en er was geen beperking in de trant van luipaard/ krokodil.
Tsja

15 May 2011 om 21:39
Dat kan inderdaad niet.
Pagina: [ 1 ] [ 2 ]