Forum > Spellen > Puerto Rico Kaartspel release
Pagina: [ 1 ] [ 2 ]
 
Elenitza

24 Jan 2009 om 00.07
Ook wel bekend onder de naam San Juan.

Staat vanaf vanmiddag online. Forumboard zal tzt nog wel aangemaakt worden, maar daar wil Tsja nog het een en ander aan veranderen.

Net als Maharadja is het een meerpersoons spelletje. Voor 2 tot 4 spelers. En ook nu weer geheel via de website te spelen.

Speelze.
(eventuele bugs horen we graag, en speluitleg zal ook nog volgen)


Tsja

24 Jan 2009 om 10:32
Kleine uitleg van het spel:

[b]Doel[/b]
Het spel is klaar als iemand 12 kaarten heeft liggen. Dit betekent overigens niet dat deze speler gewonnen heeft. De speler met de meeste punten wint namelijk.

[b]Spelersronden[/b]
Er zijn 5 rolkaarten, met elk zijn eigen acties. Als iemand een rolkaart gekozen heeft mag iedereen de acties uitvoeren van deze rol. De speler die de rol koos heeft wel voordeel in deze fase (bijvoorbeeld bij bouwmeester hoeft deze speler 1 kaart minder te betalen om een kaart neer te leggen).

De gouverneur begint met een rol te kiezen. Als iedereen de actie uitgevoerd heeft mag met de klok mee de volgende speler een rol kiezen. Als elke speler een rol gekozen heeft, levert iedereen zijn/haar rol in en gaat de gouverneur naar de volgende speler.

[b]Kaarten[/b]
De kosten om de kaart te bouwen (bouwmeesterfase) staat linksboven.
Verder heeft elke kaart zijn eigen functie die invloed heeft in een bepaalde fase. En uiteraard is een kaart ook een bepaalde hoeveelheid punten waard.
De informatie van de laatste 2 dingen zijn te zien als je met de muis over een kaart heen gaat.

[b]Rollen[/b]
Bouwmeester: Elke speler mag 1 kaart bouwen.
Opzichter: Elke speler mag 1 grondstof produceren (leg 1 kaart op een produktiegebouw).
Handelaar: Elke speler mag 1 grondstof verkopen (en krijgt er handkaarten voor terug).
Raadsheer: Elke speler krijgt 2 kaarten van de stapel en mag daar 1 van houden.
Goudzoeker: Geen actie. (alleen de goudzoeker zelf krijgt 1 kaart van de stapel).
F1

29 Jan 2009 om 15:55
En mij spel heb ik net goederen geproduceerd, maar er 0 gekregen?
Heb ik iets verkeerd gedaan?
Vogeltje

29 Jan 2009 om 17:01
Bij goederen produceren moet je op je productiegebouw klikken waar je wil produceren. Misschien dat je dat niet hebt gedaan?
Elenitza

29 Jan 2009 om 22:22
En bij handelen krijg je er vervolgens pas kaarten voor terug in handen..
Hans
02 Feb 2009 om 22:35
in het spel :
Bertus Astrid Vogeltje Tecumseh

kan ik 0 goederen produceren, dat lijkt me niet helemaal de bedoeling....
Elenitza

03 Feb 2009 om 08:48
In spel 9 moet ik na de raadsheerfase 1 kaart afleggen.
Ik heb een archief, dus mag ook een kaart uit mijn hand zijn.. Echter ik mis een knopje "leg weg".
Tsja

03 Feb 2009 om 09:03
[quote:Hans]
in het spel :
Bertus Astrid Vogeltje Tecumseh

kan ik 0 goederen produceren, dat lijkt me niet helemaal de bedoeling....
[/quote]
Fixed. Was weer een overmatige 'meekijk'-functie, voor spelers die niet aan het spel mee doen.
Tsja

03 Feb 2009 om 09:14
[quote:Elenitza]
In spel 9 moet ik na de raadsheerfase 1 kaart afleggen.
Ik heb een archief, dus mag ook een kaart uit mijn hand zijn.. Echter ik mis een knopje "leg weg".
[/quote]
Fixed
F1

04 Feb 2009 om 13:10
Hoe verkoop ik goederen (voordat ik het weer fout doe)?
Ik heb alles geprobeerd, maar ik durf niet op klaar te drukken, omdat er nog steeds staat opbrengst 0.
Elenitza

04 Feb 2009 om 13:19
Op de kaart klikken (de San Juan kaart die op je productie gebouw ligt)
Tsja

04 Feb 2009 om 13:28
Op een goederenkaart klikken (een kaart omgekeerd op een produktiegebouw).
Tecumseh
04 Feb 2009 om 13:54
Het kan dus zijn dat je nog geen goederen hebt geproduceerd. In dat geval zul je de beurt wel moeten beëindigen.
F1

04 Feb 2009 om 17:44
Ok, dat dacht ik dus ook.. Ik heb een indigo ding en een tabaks ding en op beide ligt een goederen kaart ik kan ze alleen beide niet pakken :S.
Elenitza

04 Feb 2009 om 17:50
Om welk spel gaat het? (spel id of spel naam ofzo)
F1

04 Feb 2009 om 22:19
Id=11
Oefening
F1

04 Feb 2009 om 23:05
Zucht... ik ben echt verschrikkelijk dom... ik zit de hele tijd bij Irene te klikken :(
F1

09 Feb 2009 om 21:54
Als de raadheer komt, kan ik de kaarten die ik al heb liggen niet bekijken...
Da's op zich wel lastig... ;) misschien een idee het raadsheer schermpje versleepbaar te maken?
Tsja

09 Feb 2009 om 22:17
Eh... het is geen schermpje ;D
F1

10 Feb 2009 om 01:22
Een andere oplossing bedenken dan??
Elenitza

10 Feb 2009 om 08:18
Dat is mogelijk.. Maar hoe zou jij het handig vinden dan?
F1

10 Feb 2009 om 11:43
Maakt me niet uit... als ik m'n gespeelde kaarten en m'n handkaarten maar kan zien, terwijl ik een kaart kies ;)
groenteboer

19 Feb 2009 om 19:58
Idd een overzicht van het bord zou handig zijn dan.

Verder nog een vraagje mbt het feit dat iedereen bij een fase zijn handelingen tegelijk kan doorvoeren. Bij bijvoorbeeld de bouwfase kan wat anderen bouwen een rol spelen in jouw bouwbeslissing, waardoor het eigenlijk verstandiger kan zijn om eerst af te wachten wat de anderen bouwen. Zou het niet mogelijk kunnen zijn om de gekozen actie voor de tegenspelers die hun zet zelf nog moeten doen te verbergen?
Tsja

19 Feb 2009 om 23:32
Hmm... officieel moet het in de volgorde van de spelers uitgevoerd worden. Het onzichtbaar houden van de acties tot je zelf je actie gedaan hebt is wel vrij moeilijk. Ik heb hier voor gekozen omdat het toch redelijk lang kan duren anders...
Bertus

20 Feb 2009 om 12:31
Een kraan is 1 punt waard. Volgens mij staat op het kaartje zelf (onderaan) 2 punten. Als je de cursor er op houdt staat er wel 1 punt.
Pagina: [ 1 ] [ 2 ]