Forum > Toernooien > Competitie > Evaluatie  
F1

28 Mar 2012 om 20.18
Zoals gezegd is deze competitie een eerste pilot. Aangezien het een tijdje kan duren, lijkt het me zinvol om al spelende ook te evalueren. Dus heb je punten waarvan je denkt dat het anders moet/kan, post ze hier.
De regels staan voor deze competitie vast zoals ze nu gemaakt zijn, dus die zullen op basis van deze evaluatie in principe niet veranderen.


Vogeltje

20 Apr 2012 om 16:55
Ik heb het idee dat de potten Puerto Rico in verhouding met de rest nogal lang duren.
Misschien is het handig om de 2e ronde al te gaan starten op het moment dat alleen nog potjes Puerto Rico lopen?
Rick
20 Apr 2012 om 19:49
Het kan komen omdat ik maar 1 zet per dag kan doen, dan duurt zeker PRbord vrij lang natuurlijk.
F1

21 Apr 2012 om 13:15
Lijkt mij ook een goed idee... Wellicht dat we in ronde 6 dan ook alvast de PRbord potjes van ronde 7 kunnen starten...
F1

21 Apr 2012 om 22:32
Nog een ander dingetje.
is het een idee om voor de stand een overwinning in een twee speler spel te tellen als een 2e plaats en een verlies als een 4e plaats en een gelijkspel als een 3e plaats?

Iets anders nog, ik bedenk net dat we misschien kunnen afspreken dat bij een gelijke stand de hoeveelheid 1e, 2e, 3e, 4e plaatsen doorslag gevend is? Waarschijnlijk niet echt van belang voor de eindstand uiteindelijk.
Vogeltje

23 Apr 2012 om 09:41
ik heb geen idee hoe jouw standenprogje eruit ziet, maar anders zou je het kunnen veranderen in:

winst 2e 3e verlies

Daarmee is een winstpot altijd winst, en een verliespot of 4e plek een verlies.
2e en 3e komt dan alleen voor in de 4 spelerpotten.

Bij een gelijke stand zou je dan het aantal winstpotten als doorslaggevend kunnen tellen.
F1

29 Dec 2013 om 11:34
We zijn bijna aan het eind van de competitie gekomen. Vogeltje lijkt inmiddels niet meer in te halen. Ik ben benieuwd wat iedereen ervan vind/vond? Ook als je alleen van de zijlijn heb meegekeken.
Ikzelf vond het in elk geval een geslaagd project, waarbij het enige punt van aandacht voor mij de tijdsduur was. We gaan de 2 jaar waarschijnlijk net niet halen. Ik had verwacht dat dat misschien wat sneller was geweest.
Vogeltje

29 Dec 2013 om 19:48
Mij bevalt het prima.
De snelheid vind ik niet zo interessant.
Als er een nieuw seizoen komt, ben ik zeker geïnteresseerd!
Hans
29 Dec 2013 om 22:41
ik had helemaal niet in de gaten dat het al 2 jaar duurt!

ik vind het helemaal super! leuk om constant in competetief verband tegen elkaar te spelen... ik ben er zeker ook bij de volgende keer en hoop niet te degraderen :-p
MPloeger
29 Dec 2013 om 23:18
Ik heb er niet aan mee gedaan (werd na aanvang lid van de site), maar het lijkt me erg leuk om aan mee te doen. Wat dat betreft zal de snelheid toch wat hoger mogen, omdat het anders zo lang duurt voordat nieuwe leden ook mee zullen kunnen doen.

Omdat ik niet heb meegedaan, weet ik niet precies hoe het in elkaar stak en kan ik helaas dus niet echt suggesties geven over hoe het dan sneller zou kunnen, maar het lijkt me wel wat om over na te denken
AxeCrazy

30 Dec 2013 om 15:15
ik zou een eventuele volgende competitie graag meedoen.
zie geregeld open spelletjes staan en das weer een ingang tot meer spellen :)

en alvast gefeli dan vogeltje
Teigetje

01 Jan 2014 om 17:30
Ik vond het erg leuk om te doen, maar merk dat ik te weinig tijd heb om actief door te kunnen spelen. Zet liever thuis iets anders aan dan de computer, waardoor ik regelmatig vergeet mijn beurten te doen.

Ondanks dat ik het erg leuk vond, haak ik bij een volgende ronde af.
rober

02 Jan 2014 om 15:16
Ik vond het prima zo.
Inderdaad leuk om zo tegen elkaar te spelen.
Geen druk op de speeltijd.
Als het weer zo gaat doe ik weer mee.
4everlast

08 Jan 2014 om 17:02
F1, dikke merci, Ik ben zeer tevreden over de competitie, de stand is duidelijk en dat voel je ook naar je meerdere spelletjes in een kleinere groep speelt; vogeltje stak er als tegenstander bovenuit. Zeker in de 2-spelerspellen. Echt sterk!
Voor mij mocht dan ook een overwinning in de 4-spelerspellen meer doorwegen maar deze ranking zou daardoor niet wijzigen!
Het gevoel van wraak (al is dat een te zwaar woord) tegenover eenzelfde speler in een ander spel is echt motiverend.

De snelheid is een punt waaraan gewerkt moet worden. Op den duur verlies je de interesse in de competitie omdat ze te lang duurt. De eerste 2 ronden ging ik er voor, nadien zag ik het meer als toffe oefening / ontspanning.

Ik heb ook eens nagedacht over het concept:
Beperkt het aantal spellen (niet alle combinaties uitvoeren) tot het aantal van 2 speelrondes (44 spelletjes); deze dan samen laten starten in 1 grote ronde en met een laddersysteem werken waardoor promotie / degradatie mogelijk is. Hierbij de clausule dat een ronde niet meer dan 3 maand mag duren. Niet uitgespeelde spellen zijn nadelig voor beide spelers tenzij er opzet is. Maar hierover moeten we goed nadenken (Raad van wijzen), ik wil niemand wegjagen. In deze groep hebben we elkaar geen tijdsdruk opgelegd (2j lol), daardoor was het juist zo gezellig is om te doen. Ik vind dat sommige opmerkingen op het forum betreft de toernooisnelheid er over gaan. De gemoedelijkheid is één van de grootste troeven van deze site.
Nadelig aan mijn concept is dat er héél véél spellen (±132) op het zelfde ogenblik worden gestart. 44 * 3 divisies??
Voordeel dat nieuwe spelers steeds welkom zijn, in de laagste divisie :-)
Een divisie bij creëren of verwijderen kan dus elke 2-4 maand, Ik weet F1 dat je dit minder graag hoort...


Mocht dit de huidige vorm blijven en er zijn opnieuw slechts 7 gelukkigen sta ik mijn plaats af indien de interesse er is. Je moet het eens meegemaakt hebben om het te kunnen beoordelen! Dat gun ik ieder positief ingesteld persoon hier van harte!
F1

05 Mar 2014 om 16:15
Nog 4 potjes en we zijn klaar :)
Tecumseh
07 Mar 2014 om 20:37
Als speler die de competitie gemist heeft heb ik een stukje voor de evaluatie vanaf de andere kant. Vanaf dat de competitie gestart is heb ik het idee dat er meer groepjes gevormd zijn die bijna alleen de competitie spelen doen en eventueel ook niet inschrijven voor de toernooien. Dit samen met het niet in kunnen stappen in zo'n competitie die ook nog eens ruim 2 jaar duurt vind ik nog wel een nadeel. Als je er buiten ligt dan lig je er dus ook echt buiten. Ik merk zelf dat ik hierdoor zelfs een tijdje niet op deze site geweest ben vanwege weinig te spelen spelletjes.
Jonkvrouw_Swaan

08 Mar 2014 om 10:44
Daar kan ik inkomen.
Ik merkte aan mijzelf dat als ik een berg spellen van de competitie + evt. toernooien open had staan, ik minder andere spellen joinde. Maar zodra de kop er af was, deed ik dat wel weer of opende ik zelf.

Ik vond het leuk om aan de competitie mee te doen, maar denk er nog wel even over na of ik een volgende editie weer mee doe. 2 jaar is idd wel lang. Maar dat krijg je als de een sneller/ vaker speelt en/ of meer online is dan de ander.

Misschien een idee om 2 competities min of meer tegelijk te laten lopen? Competitie A start (ik noem maar wat) juni 2014, competitie B start juni 2015. Waarbij je in principe niet aan beide competities mee mag doen. (Of elk half jaar een nieuwe competitie start.)
Elenitza

08 Mar 2014 om 10:49
Of niet alle spellen mee laten doen in de competitie. Sinds de competitie begon zijn er 2 nieuwe spellen online gekomen. Als je alle spellen mee wilt laten doen, gaat het elke keer dat het start steeds langer duren omdat er meer spellen gespeeld moeten worden.
MPloeger
08 Mar 2014 om 11:25
je kan toch een aardige split doen in een competitie met 4-speler spellen en een competitie met 2-speler spellen. Ik weet niet hoe jullie wish list voor het maken van nieuwe spllen eruit ziet, maar op het moment is het 6 om 5 en dat lijken me toch redelijke aantallen.
F1

08 Mar 2014 om 12:07
Ik had altijd graag een tweede divisie gewild, o.a. om deze problemen op te lossen. Echter doordat we die nooit helemaal vol kregen zijn we er nooit aan begonnen.
Bovendien was deze competitie bedoeld als pilot (die 2 jaar duurde), waarop we dus een nieuw idee kunnen ontwikkelen voor de toekomst van de competitie. En daarvoor krijg ik dus inderdaad graag jullie feedback :).
Korenwolf
09 Mar 2014 om 11:47
Hey, hoor ik iets over competities?

Zoiets word aangekondigd in een forum zeker? :)
Defdamesdompi
07 May 2014 om 21:37
Hier is mijn suggestie voor een competitie die geen 2 jaar hoeft te duren, maar waarin wel een diversiteit aan spellen kan worden aangeboden :

Een divisie bestaat uit 8 spelers die een seizoen onderling tegen elkaar spelen volgens een soort 'zwitsers' systeem : we spelen x aantal ronden en na elke ronde wordt een tussenstand opgemaakt die zal bepalen wie tegen wie moet spelen in de volgende ronde. Bij meerspelerspellen namelijk de eerste 4 in de tussenstand tegen elkaar en de laatste 4 tegen elkaar. Bij 2 spelerspellen zijn de duels speler 1 tegen speler 2, 3 tegen 4 enz...
Per ronde zou zowel een 4spelerspel als een 2spelerspel kunnen gekozen worden, wat dus met het huidige aanbod van spellen tot maximaal 5 ronden zou leiden. Je zou de keuzes van de spellen ook kunnen laten kiezen door de 2 winnaars van de 4spelerspellen (bijvoorbeeld de winnaar aan de sterkste tafel kiest een spel en de andere winnaar kiest het andere spel). En om het blijvend interessant te houden en ex aeuo's te vermijden, zou je de scores per spel naarmate de rondes vorderen kunnen laten groeien. Bijvoorbeeld voor een 4 spelerspel :
ronde 1 : 4-2-1-0
ronde 2 : 4.04 - 2.02 - 1.01 - 0
ronde 3 : 4.08 - 2.04 - 1.02 - 0
enzoverder.

Blijven dan wel nog de volgende vragen :
Doe je 5 rondes waardoor er in de laatste ronde eigenlijk geen keuze meer is qua 2 spelerspel ?
Hoe kies je de spellen van de eerste ronde aangezien iedereen gelijk staat in de tussenstand ?

Suggesties, bemerkingen, verbeteringen, afwijzingen ?