Forum > Forumspel Maharadja > Forumspel MA - evalutie  
Elenitza

29 Jan 2015 om 07.32
Het spel is afgelopen en als forum zijn we als 3e geeindigd.
Ik ben nu wel erg benieuwd wat jullie van Maharadja vonden, of dit forumspel iets aan dat idee verandert heeft.
En wat jullie van het forumspel zelf vonden.


Jonkvrouw_Swaan

29 Jan 2015 om 08:38
Maharadja is een leuk spel. Maar dat vond ik ook al voor ik met het forumspel ging meedoen :).

Het forumspel is niet helemaal mijn spel geworden. Ik zou zelf op verschillende momenten andere keuzes gemaakt hebben. Maar dat weet je van te voren: dat je in een forumteam anders speelt dan wanneer je alleen speelt.
Het was wel leuk en soms leerzaam om andere meningen en ideeen te horen/ lezen.
Rikje
29 Jan 2015 om 08:49
't is voor mij de reden geweest maharadja te gaan leren waardoor ik 't nu zelfs thuis in de kast heb staan :)
Tsja

29 Jan 2015 om 10:13
Het was natuurlijk een leuk spel :) Ik vond alleen dat er net wat te weinig leden aan deelnamen. Dat zorgde soms ook voor langzamere beurten en een nog trager spel dan dat een forumspel sowieso al is.
Piet
29 Jan 2015 om 10:21
doel van het spel was volgens mij ook om wat meer forumactiviteit te krijgen en mensen het spel een beetje te leren. aangezien het altijd dezelfde 3-4 mensen waren die iets posten voor het spel, is het in dat opzicht een beetje mislukt natuurlijk (zeker met het aantal aanmeldingen vooraf). Dat maakte het voor mij na een paar beurten ook niet meer zo interessant om iets zinnigs te zeggen, want tja, de mensen die meededen kenden het spel zelf ook wel goed genoeg.
4everlast

29 Jan 2015 om 12:20
Als tegenstander ga ik nu eerst eens jullie tactiek lezen, daaruit hoop ik wat te leren. Volgende keer ik doe ik graag met het forum mee, nu was het door de snelheid saaier dan een gewoon spel :-(
Jonkvrouw_Swaan

29 Jan 2015 om 14:58
[quote:4everlast]
Als tegenstander .............. nu was het door de snelheid saaier dan een gewoon spel :-(
[/quote]

Dat wil ik wel geloven. Bij een gewoon spel is het af en toe al moeilijk om te bedenken welke tactiek je ook al weer had/ wat je van plan was, laat staan bij een spel waar je als tegenstander regelmatig weken moest wachten voor je weer wat kon doen. Als forumteam hadden we het wat dat betreft makkelijker omdat we konden teruglezen.
MPloeger
29 Jan 2015 om 15:35
Waar ik zelf een beetje tegen aan liep is dat het me eigenlijk niet zo veel interesseerde hoe het afliep en daardoor ook een paar keer heb nagelaten om me ermee te bemoeien (niet echt netjes om zo te doen, sorry daarvoor).

Had er misschien wel mee te maken dat het er al vrij snel op leek dat het forumteam niet ging winnen en je beslissingen dus veel minder belangrijk werden. Dit is een probleem dat meer inherent is aan het spel Maharadja (dat het halverwege al wel een beetjes duidelijk begint te worden dat 1-2 spelers de overwinning wel kunnen vergeten) dan aan de forumopzet, maar als het mijn eigen spel was geweest, had ik gewoon rustig mijn zetjes gedaan zonder er al te veel tijd in te steken, terwijl ik bij het forum het idee had dat ik met argumenten moest komen voor zetten die eigenlijk toch niet meer zouden uitmaken.

Daarom zou ik niet een tweede keer deelnemen in het forum voor Maharadja. Soortgelijke problemen kunnen ook voorkomen bij Puerto Rico kaartspel in wat mindere mate, maar lijkt voor de andere vierpersoonsspellen een kleiner probleem.

Daar staat wel tegenover dat andere spellen misschien niet genoeg diepgang hebben voor een forumopzet, maar ik zou een rol in het forum wel weer willen heroverwegen voor Stenen Tijdperk, Puerto Rico bordspel, of Atilla.

EDIT: als het overigens ging om het imago van het spel, is daar weinig aan veranderd en was dat misschien ook niet zo nodig, aangezien het spel al behoorlijk populair is. Vanuit die insteek ben ik wel erg voor Atilla, aangezien ik zeker het idee heb dat dit een interessant spel is met genoeg opties, maar ik heb vaak moeite om genoeg tegenstanders te vinden. Met die insteek zou het misschien ook een mooie promotie kunnen zijn voor nieuwe spellen. Ik heb Thurn und Taxis bijvoorbeeld nog nooit gespeeld en zou dus zeker aan een forumspel mee willen doen als het beschikbaar komt op de site
Irmas77
03 Feb 2015 om 17:29
ik vond het spel als forum spel erg moeilijk te volgen waardoor ik geen idee had wat handig was dus uiteindelijk niet zoveel gezegd als ik wilde.