Forum > Toernooien > Competitie > Competitie?
Pagina: [ 1 ] [ 2 ]
 
F1

31 Jan 2012 om 22.38
Ik wilde nog een ander ideetje lanceren...
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden... Een competitie over meerdere spellen, zowel 4-persoonsspellen en 2-persoonsspellen...

Mijn grove idee:
De competitie bestaat (vanwege het pilot karakter) uit 7 personen (evt. wil ik bij voldoende animo, kijken of het ook met 10, 13 of 2x7 (2 competities) lukt)...

Voor de 4-persoonsspellen geldt dan dat je 4 wedstrijden per spel speelt (2x tegen iedereen)...
Voor de 2-persoonsspellen geldt dan dat je 6 wedstrijden per spel speelt (1x tegen iedereen)....

Wat betreft de spellen die ik zou willen spelen geldt voor de 4-persoonsspellen:
Amazone
Maharadja
PR kaartspel

2-persoonsspellen:
Rozenkoning
Jambo
Exploring metropoles

Dit is persoonlijke voorkeur (en een beetje op basis van populariteit).
Dit betekent dus 12+18=30 spelletjes, uiteraard niet allemaal tegelijkertijd.

Elk (soort) spel wordt gelijkwaardig gewaardeerd in de uiteindelijke competitiestand...
Dus als je alle 4 je spelletjes Amazone wint en alle 6 je spelletjes Jambo leveren die beide evenveel punten op in de competitiestand... Ik heb er nog niet over gedacht hoe ik dat dan precies zou willen... en ik zit nu te denken dat het misschien wel eerlijker is om "dubbele punten" te krijgen voor de 4 persoonsspellen aangezien je daarbij 2x tegen iedereen speelt...

Maar goed ik hoor dus graag wat jullie van het idee vinden... Jullie eigen ideeën erover en de vraag of je mee zou doen (en je dus voor langere tijd vast legt voor de competitie)....
Om het nog wat concreter te maken:
1. Welke spellen zou jij willen spelen in de competitie (en dat mogen er ook veel meer zijn?
2. 1 of 2x tegen iedereen met de 2-persoonsspellen? (de 4-persoonsspellen liggen min of meer vast, omdat er anders geen schema is te maken ;) )...
3. Heb je eventueel ideeën over het gelijk scoren van de verschillende wedstrijden?
4. Zou je meedoen?



F1

23 Feb 2012 om 23:45
Dit is mijn idee voor de competitie. De inschrijving is ook vast open (in een apart draadje), maar wanneer we precies starten kan ik niet beloven.
Ik hoor graag nog jullie commentaar hierop.

[b]Competitie[/b]

[b]4-persoonsspellen[/b]
[u]Spellen[/u]
PR kaartspel
PR bordspel
Amazone
Maharadja

[u]Speelschema per spel[/u]
1-2-3-4
1-2-5-6
1-3-5-7
1-4-6-7
2-3-6-7
2-4-5-7
3-4-5-6

Per speler, per spel 4 wedstrijden. 2x tegen iedereen per spel.
Totaal dus 16 4-persoonsspellen per speler.
En in totaal 28 wedstrijden.

[b]2-persoonsspellen[/b]
[u]Spellen[/u]
Exploring Metropoles
Jambo
Rozenkoning

[u]Speelschema per spel[/u]
Per spel 2x tegen iedereen.
Dit resulteert in 12 wedstrijden per speler per spel en dus 36 in totaal per speler.
In totaal 126 wedstrijden.

[b]Ronde[/b]
Er wordt gespeeld in zeven speelrondes. In elke speelronde worden per 4-persoonsspel 1 spel gespeeld (vandaar de 7 rondes). Dit betekent per speler 2 of 3 4-persoonsspellen per ronde.
Voor de 2-persoonsspellen zou dan gelden dat je 5 of 6 spellen per speelronde speelt.

Ik heb nog geen idee hoe ik dit per ronde precies doe (en of het mogelijk is ;) ). Wellicht dat het dus nog net wat anders wordt dan ik hierboven schets.

[b]Punten[/b]
Voor de 4-persoonsspellen geldt de volgende verdeling: 4-2-1-0 (per speler max. 64 punten).
Voor de 2-persoonsspellen geldt de volgende verdeling: 2-0 (per speler max. 72 punten).

[b]Indeling poules[/b]
Mochten er 14 inschrijvingen zijn voor de competitie dan zullen er twee poules zijn. Ik zal de poules indelen op basis van de laatste paar toernooitjes. Dit is natuurlijk enigszins arbitrair, maar dat is dan maar zo. Ook bij minder inschrijvingen zal ik eventueel kijken of een 2e poule mogelijk is.

[b]Promotie/degradatie[/b]
Mochten er meer poules bestaan en mochten we (na deze pilot) door willen gaan dan zal de nummer laatst in een poule degraderen en de nummer 1 van een poule promoveren. Tenzij er geen poule is om naartoe te degraderen/promoveren.

[b]Inschrijving[/b]
Inschrijving is bij deze open (zie aparte opgave draadje). In principe hanteer ik het beleid wie het eerst komt wie het eerst maalt. Dus de eerste 7 aanmeldingen doen mee. Bij 14 aanmeldingen maken we twee poules. Ik wil jullie op het hart drukken dat de competitie een zekere mate van toewijding vereist (regelmatig online/zetten doen), dus denk er goed over na voor je je opgeeft.
F1

24 Feb 2012 om 00:33
Ik ben trouwens met name benieuwd wat jullie van 36 2-persoonsspellen p.p. vinden...
Tsja

24 Feb 2012 om 08:59
Ik mis Babel (a)
Vogeltje

24 Feb 2012 om 09:15
Ik niet ;)

En 36 spellen p.p. vind ik prima
Rick
24 Feb 2012 om 18:29
Die mis ik ook zeker niet. De indeling lijkt me prima!
F1

19 Mar 2012 om 18:16
Hier maar weer es een gooi aan geven.
Ik heb inmiddels een redelijk speelschema in elkaar gedraaid. Voor de 4 speler potten was het wat lastig om voor een eerlijke verdeling te zorgen (zonder heel veel hoofdbrekers), dus daar speel je per ronde 1 tot max. 4 potjes. Dit heb ik gecompenseerd met de 2-speler potten, dus iedereen speelt 7 of 8 spelletjes in elk van de 7 speelrondes.
Verder heb ik er geprobeerd op te letten dat de 2 speler potten "eerlijk verdeeld" zijn in de zin, dat je niet 6 potjes jambo in één ronde speelt en dan 6 potjes rozenkoning in een andere ronde. Ook heb ik geprobeerd te zorgen dat je niet tegen dezelfde tegenstander speelt in dezelfde ronde (maar bij verschillende spelletjes) volgens mij is dat ook gelukt, maar dat heb ik niet gecontroleerd en daar heb ik ook niet echt de behoefte toe ;). Mocht het zo zou, dan is het sporadisch en is het wat mij betreft gewoon pech gehad.

Dan de regels zoals hierboven. Ik heb niemand erover horen zeuren, dus ga er vanuit dat het goed is zo.
Het enige waar ik nog een mening van jullie over wil hebben is hoe om te gaan bij een gelijke stand? Bepaalde spellen kennen geen gelijke stand (zoals Jambo), maar bij anders spellen kan het wel voorkomen. Hoe worden de punten dan verdeeld?
Mijn voorstel zou zijn om de punten dan te verdelen. Bij een gedeelde 1e plaats in een 4p spel dus 3 punten voor beide spelers. Een ander voorstel zou kunnen zijn om beide spelers gewoon 4 punten te geven. Maar in een competitie zou ik eerder voor de eerste optie gaan.
F1

19 Mar 2012 om 18:19
Wat de planning verder betreft. Ik verwacht deze week flink bezig te kunnen met het aardige HTML klusje wat dit gaat worden ;). En ik hoop het speelschema etc. eind deze week af te hebben.
F1

19 Mar 2012 om 18:24
Nog een laatste vraag. Is het nodig om een doelsaldo bij te houden?
Op zich vind ik dat prima om te doen. Ik zou het dan zo doen dat de winnaar van een 4p spel automatisch 10 "doelpunten" heeft en dat de rest in verhouding dan doelpunten krijgt (2 decimalen ofzo) en bij de 2p spellen dan 5 doelpunten voor de winnaar.

Maar mijn vraag is is het nodig. We kunnen ook zeggen dat er bij gelijke stand naar punten in onderlinge wedstrijden wordt gekeken en dan eventueel naar doelsaldo in onderlinge wedstrijden (wat uiteraard theoretisch ook gelijk zou kunnen zijn).
Hans
19 Mar 2012 om 19:21
volgens mij kan jambo wel gelijk eindigen hoor.. komt wel bijna nooit voor maar het is mogelijk.
ik denk dat je voor een verdeling van de punten moet gaan bij een gelijke stand, anders zou je t.o.v. de anderen teveel in het voordeel zijn als je gelijk speelt

doelsaldo lijkt me niet echt nodig, je zou ook nog over beslissingswedstrijden kunnen denken t.z.t.
Tsja

19 Mar 2012 om 19:39
Bij gelijke stand bij Jambo wint de speler die als laatste aan de beurt was (dus niet de speler die als 1e op minimaal 60 goud kwam).
Vogeltje

19 Mar 2012 om 22:12
Puntendeling lijkt me het beste bij een gelijke stand.
En doelsaldo lijkt mij ook niet nodig.

Rick
19 Mar 2012 om 22:31
Doelsaldo lijkt me niet nodig, en puntendeling bij gelijkstand lijkt mij ook de beste oplossing.
Pagina: [ 1 ] [ 2 ]