Forum > Toernooien > Competitie > Competitie?
Pagina: [ 1 ] [ 2 ]
 
F1

31 Jan 2012 om 22.38
Ik wilde nog een ander ideetje lanceren...
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden... Een competitie over meerdere spellen, zowel 4-persoonsspellen en 2-persoonsspellen...

Mijn grove idee:
De competitie bestaat (vanwege het pilot karakter) uit 7 personen (evt. wil ik bij voldoende animo, kijken of het ook met 10, 13 of 2x7 (2 competities) lukt)...

Voor de 4-persoonsspellen geldt dan dat je 4 wedstrijden per spel speelt (2x tegen iedereen)...
Voor de 2-persoonsspellen geldt dan dat je 6 wedstrijden per spel speelt (1x tegen iedereen)....

Wat betreft de spellen die ik zou willen spelen geldt voor de 4-persoonsspellen:
Amazone
Maharadja
PR kaartspel

2-persoonsspellen:
Rozenkoning
Jambo
Exploring metropoles

Dit is persoonlijke voorkeur (en een beetje op basis van populariteit).
Dit betekent dus 12+18=30 spelletjes, uiteraard niet allemaal tegelijkertijd.

Elk (soort) spel wordt gelijkwaardig gewaardeerd in de uiteindelijke competitiestand...
Dus als je alle 4 je spelletjes Amazone wint en alle 6 je spelletjes Jambo leveren die beide evenveel punten op in de competitiestand... Ik heb er nog niet over gedacht hoe ik dat dan precies zou willen... en ik zit nu te denken dat het misschien wel eerlijker is om "dubbele punten" te krijgen voor de 4 persoonsspellen aangezien je daarbij 2x tegen iedereen speelt...

Maar goed ik hoor dus graag wat jullie van het idee vinden... Jullie eigen ideeën erover en de vraag of je mee zou doen (en je dus voor langere tijd vast legt voor de competitie)....
Om het nog wat concreter te maken:
1. Welke spellen zou jij willen spelen in de competitie (en dat mogen er ook veel meer zijn?
2. 1 of 2x tegen iedereen met de 2-persoonsspellen? (de 4-persoonsspellen liggen min of meer vast, omdat er anders geen schema is te maken ;) )...
3. Heb je eventueel ideeën over het gelijk scoren van de verschillende wedstrijden?
4. Zou je meedoen?



Hans
31 Jan 2012 om 23:01
even een korte reactie (morgen uitgebreider):

leuk idee!! ik zou zeker meedoen
Defdamesdompi
31 Jan 2012 om 23:17
ik doe mee
Rick
01 Feb 2012 om 00:04
Ik ben zeker voorstander.
Vogeltje

01 Feb 2012 om 00:21
Ik zou graag meedoen.
De spellenkeuze is wat mij betreft top.
Enige die er nog bij zou mogen in PR bord.
Jonkvrouw_Swaan

01 Feb 2012 om 12:23
Ik doe ook mee.

Moet nu dus maar eens PR kaartspel gaan leren...... PR bordspel heb ik nu redelijk onder de knie.
rober

01 Feb 2012 om 12:24
Ik ben hier ook wel voor te vinden.
Rick
01 Feb 2012 om 12:36
Bij de 2 persoonsspellen is het dan denk ik ook wel leuker om 2 keer tegen iedereen te spelen.
En het PR bordspel wil ik ook wel.
Vogeltje

01 Feb 2012 om 12:42
Als je schema voor 7 spelers ongeveer rond is, zou je er ook aan kunnen denken om er meerdere poules van te maken.
En dan eventueel een soort van promotie/degradatie regeling (eerste 2 promoveren. laatste 2 degraderen of zo)

Wat betreft de puntentelling is het inderdaad wel lastig ja.
Je hebt van iedere soort multiplayer spellen dat je er 4 speelt.
Van de 2-speler spellen zijn dat er dus 6 of 12.

Als je uitgaat van 6 2 spelerspellen, zou je de winnaar 2 punten kunnen geven en de verliezer 0. Bij 12 potten zou je dan de winnaar 1 punt kunnen geven.

Dat is in beide gevallen 12 punten.
Voor de multi's moet een overwinning dan dus 3 punten opleveren.

Ik zou daar bijna gaan voor 3 punten voor de winnaar en 1 punt voor de nummer 2.
De nummer 3 en 4 hebben daar pech.

Elenitza

01 Feb 2012 om 13:13
[quote:Vogeltje]
Als je schema voor 7 spelers ongeveer rond is, zou je er ook aan kunnen denken om er meerdere poules van te maken.
En dan eventueel een soort van promotie/degradatie regeling (eerste 2 promoveren. laatste 2 degraderen of zo)
[/quote]
Dat is wel leuk.. Alleen wat doe je dan met nieuwe mensen? Onderaan beginnen?
F1

01 Feb 2012 om 13:18
Haha... het begint al bijna op kaartspelranking te lijken ;)... Hopelijk blijven we hier wel een stuk actiever ;)...

Maar inderdaad had ook al gedacht aan promotie/degradatie bij meer aanmeldingen...
Vogeltje

01 Feb 2012 om 13:25
Nieuwe mensen beginnen dan inderdaad onderaan.
Het zal toch ook niet zo'n vaart lopen dat we 5 klasses krijgen

En hoe ga je de eerste groep deelnemers indelen?
Wordt dat dan een loting, of kijk je naar de resultaten behaald in de reeds gespeelde toernooien.

Maar nu kijken we wel heel ver vooruit. Eerst maar eens zien hoeveel er mee willen doen.
4everlast

01 Feb 2012 om 16:33
Super idee, reken mij er maar bij!

Ook het klassensysteem lijkt me een hele leuke uitdaging.
Promotie en degradatie kan zo echt spannend zijn met veel verloop:
1e promoveert automatisch
2e en 3e spelen kwalificatiematch
4e speler is vrij!
5e en 6e spelen kwalificatiematch
7e daalt rechtstreeks
Er moet hiervoor wel een soort van tijdslijn gecreëerd worden om alles in goed banen te houden.

Wel een bedenking bij de gelijke waardering van de spellen.
De 2-spelerspellen wegen volgens mij teveel door als je met gelijke maximumpunten rekent:
Met 7 spelers: 7x een 4-persoonsspel & 20x een 2-persoonsspel (1x tegen elkaar)
Met de spelregels van vogeltje betekent dit:
7x (3+1) = 28 punten te verdienen in de 4-persoonsspellen
20x 2ptn = 40 punten te verdienen in de 2-persoonsspellen
De 4-persoonsspellen moet hoger ingeschat worden dan de 2-persoonsspellen daar je kans om deze te winnen kleiner is…
Voorstel:
4-persoonsspellen: 6-3-1-0 : max 24ptn
2-persoonsspellen: 3-0 : max 18 ptn
Statistisch is het 4x moeilijker om die 24ptn te halen dan de 18 ptn, dat lijkt me verantwoord.
Anders bekeken: het is even moeilijk 6x een 2-persoonsspel te winnen als in een 4-persoonsspel 2x te winnen en 2x 2e te worden wat hierdoor een gelijke score krijgt: 18ptn.

Om niet aan het schema of de punten in te grijpen (wat idd niet eenvoudig is :-)) kan je altijd meer 4-persoonsspellen invoeren dan 2-persoonsspellen.
F1

01 Feb 2012 om 17:07
De punten telling zou ook als volgt kunnen gaan:
Voor 4 persoonsspellen: 3-2-1-0
Voor 2 persoonsspellen bij 2x tegen iedereen 1-0 en bij 1x tegen iedereen 2-0.

Dat betekent dus dat je met een 2 persoonsspel max 12 punten kunt scoren en met een 4 persoonsspel max 12 punten scoren.
Het is dan afhankelijk van de verhouding 4 en 2 persoonsspellen hoeveel je uiteindelijk kunt score... Maar goed het is natuurlijk logisch dat als we 4 4-persoonsspellen spelen en 3 2-persoonsspellen dat de 4-persoonsspellen dan meer punten (totaal) op kunnen leveren dan de 2-persoonsspellen.
Vogeltje

01 Feb 2012 om 17:11
[quote:4everlast]
Met 7 spelers: 7x een 4-persoonsspel & 20x een 2-persoonsspel (1x tegen elkaar)
[/quote]

Hoe kom je aan deze aantallen spellen?
F1 had het over 12x een 4-persoonsspel en 18x een 2-persoonsspel

Daarnaast vind ik promotie/degradatie potten niet zo'n geschikt idee.
In welk spel ga je die dan spelen?
Vogeltje

01 Feb 2012 om 17:12
[quote:F1]
De punten telling zou ook als volgt kunnen gaan:
Voor 4 persoonsspellen: 3-2-1-0
Voor 2 persoonsspellen bij 2x tegen iedereen 1-0 en bij 1x tegen iedereen 2-0.
[/quote]

Dat is ongeveer hetzelfde wat ik zei, alleen beloon jij een 3e plek nog.
Ik vind een spel winnen eigenlijk beter dan 2x 2e worden, vandaar dat ik 3-1-0-0 zei.
F1

01 Feb 2012 om 17:14
Promotie/degradatie spellen is niet haalbaar denk ik...
4everlast

01 Feb 2012 om 17:36
[quote:Vogeltje]
[quote:4everlast]
Met 7 spelers: 7x een 4-persoonsspel & 20x een 2-persoonsspel (1x tegen elkaar)
[/quote]

Hoe kom je aan deze aantallen spellen?
F1 had het over 12x een 4-persoonsspel en 18x een 2-persoonsspel

Daarnaast vind ik promotie/degradatie potten niet zo'n geschikt idee.
In welk spel ga je die dan spelen?

[/quote]
F1 had het over spellen per speler denk ik:
3 soorten 4-persoon x 4 wedstrijden = 12
3 soorten 2-persoon x 6 wedstrijden = 18

Ik som dit op voor alle spelers per spel:
4-persoon: 4 wedstrijden / speler = totaal 7 wedstrijden x (3+1) = 28 ptn totaal te verdienen per type spel
2-persoon: 6 wedstrijden / speler = totaal 20 wedstrijden x 2 = 40 ptn totaal te verdienen per type spel


Promotie/degradatie zal idd niet echt realistisch worden.
F1

01 Feb 2012 om 17:40
Yep wat de wedstrijden betreft had ik het inderdaad over wedstrijden per speler...
En heeft 4everlast gelijk met het totaal aantal spellen...
4everlast

01 Feb 2012 om 19:58
Als ik het zo bekijk zie ik dat het huidige voorstel te groot aan het worden is.
7 x 3 + 20 x 3 = 81 spellen voor 7 spelers
Stel dat je 3 divisies hebt maakt dat het geheel héél langzaam.
Alle klassen moeten op hetzelfde moment veranderen, met verschillende divisies wordt dat rampzalig lang wachten…
4everlast

01 Feb 2012 om 20:01
Ik zou volgend concept willen posten:
Slechts 4 spelers per klasse.
3 4-spelersspellen: Amazone, Maharadja, PR kaartspel of een ander…
Iedereen speelt tegen iedereen.
3 2-spelerspellen waarbij de ranking bepaald wie welk spel tegen wie speelt.
Speler 1 tegen speler 2 rozenkoning
Speler 1 tegen speler 3 Jambo
Speler 1 tegen speler 4 exploring
Speler 2 tegen speler3 exploring
Speler 2 tegen speler 4 Jambo
Speler 3 tegen speler 4 rozenkoning
Slechts 9 spelletjes in het totaal waardoor er snel kan gepromoveerd worden.
Meer afwisseling = meer interesse!?!
Uitbreiding van spelers of spellen is natuurlijk mogelijk, dit is misschien te veel ingekort.
Elenitza

01 Feb 2012 om 20:10
Je bent iets voorbarig 4everlast ;).
Eerst maar zien hoeveel mensen er mee willen doen. Ik denk dat we al erg blij mogen zijn met 2 klassen.
En als je afspreekt max 4 spellen ofzo per ronde te spelen met 1 zet per dag.. Dan loopt iedereen ongeveer gelijk..

En jou idee van andere spellen tegen elkaar, vind ik zelf niet zo. Exploring is erg van geluk afhankelijk, Jambo en Rozenkoning veel minder. Dan zou je op basis van geluk ineens degraderen ofzo.. Dan denk ik dat ik het liever wat langer zou laten duren, maar wel iedereen gelijke kansen.
F1

01 Feb 2012 om 20:40
Het idee van een competitie is natuurlijk dat het langer duurt dan een toernooi... Dus 9 spelletjes zou ik een beetje karig vinden. Plus ik vind dat iedereen in een competitie hetzelfde moet spelen... Dus jouw idee voor de 2-persoonsspellen zou ik niet eerlijk vinden...
Ik zat qua tijdsplanning te denken dat je per ronde van elk 4-persoonsspel 1 spel speelt en van elk 2-persoonsspel 1 spel (+1 ronde vrij)... Dan kom je op 7 rondes uit...
Bij 2x tegen iedereen spelen met de 2 persoonsspellen zou dat betekenen twee spellen per ronde per spel (en 2x 1 spel per ronde)...

En dat duurt elke ronde dus zolang als het langste spel, wat in mijn ogen maharadja of PR bordspel zou worden dan...
Vogeltje

01 Feb 2012 om 20:57
En een voorwaarde als je meedoet aan de comp is natuurlijk wel dat je regelmatig kijkt of je ergens aan de beurt bent ;)
F1

22 Feb 2012 om 16:09
Even voor de nieuwsgierigen onder ons... Dit plan ben ik nog niet vergeten, ben alleen even druk deze week, maar volgende week komt er in principe een plan :).
En een inschrijving dan ook...

Ik had overigens een tijdje gepuzzeld op het speel schema voor 4-persoonsspellen met z'n 7-en, maar ik ben dat briefje kwijt... Dus ik moet ook nog weer opnieuw gaan puzzelen ;).
Pagina: [ 1 ] [ 2 ]