Forum > Toernooien > Traag toernooiverloop  
F1

28 Nov 2016 om 17.05
[quote:4everlast]
Ik ben altijd enthousiast geweest voor tornooien en de competitie maar nu heb ik het wel gehad...
Tot voor enkele jaren kon je op 2 weken tot max een maand een spel afwerken, en zo hield je er een tof gevoel aan over bij winst of trachtte je iets te leren bij verlies.
Tegenwoordig moet je niet alleen aan veel spellen starten om bezig te blijven, ze duren ook nog eens veel te lang. Daardoor kan het je geen *** meer schelen of je gewonnen hebt...
Blijkbaar vinden de nieuw aangesloten spelers het totaal niet erg dat ze anderen laten wachten en zo het spelplezier ontnemen.
Turnbased is zalig, zolang iedereen tracht min. 1x per dag in te loggen. Die mentaliteit is zoek.
Ik ben dan ook serieus aan het overwegen de handdoek te gooien voor de finale, ook al ben ik titelverdediger! De spelvreugde op deze site is volledig zoek!
[/quote]


F1

28 Nov 2016 om 17:06
[quote:Jonkvrouw_Swaan]
Ik ben het volledig met je eens dat er mensen zijn die (heel) erg langzaam spelen. Maar wat doe je daar aan.... :(.
Het is heel lastig dat wanneer je eindelijk weer een zet kan doen, je eerst weer moet bedenken wat ook al weer je strategie was.
[/quote]
F1

28 Nov 2016 om 17:07
[quote:Jonkvrouw_Swaan]
Voor een "tussenstand" qua opschieten van onze halve finale (gaat idd erg langzaam):
17 kolonisten, boot leeg
19 kolonisten, boot vol
19 kolonisten, boot leeg
......
[/quote]
F1

28 Nov 2016 om 17:07
[quote:Jonkvrouw_Swaan]
Voor een "tussenstand" qua opschieten van onze halve finale (gaat idd erg langzaam):
17 kolonisten, boot leeg
19 kolonisten, boot vol
19 kolonisten, boot leeg
......
[/quote]
F1

28 Nov 2016 om 17:07
[quote:TheDragon]
Jullie potjes gaan inderdaad erg traag, zeker voor een halve finale. Ik heb nu alweer maanden het spel niet gespeeld en was in topvorm destijds ;)
[/quote]
F1

28 Nov 2016 om 17:07
[quote:El_Capitan]
Ik merk het zelfs ook bij een spel als jambo. Een twee speler spel dat dus echt wel snel zou kunnen. Maar als je tegenstander daar max 2 zetjes per week doet dan is voor mij de lol er gewoon af. Doe je mee met een toernooi, zorg dan minimaal voor 1 zet per dag. Geen regel, maar gewoon vanuit je zelf als speler moet dit kunnen. En natuurlijk kun je het een periode erg druk hebben, maar meld dat dan even in de chat.
Bij peurto rico is het risico op trage spelletjes nog groter en moet je nog meer het spel in een flow uit kunnen spelen. Elke keer weer moeten kijken hoe het ook alweer zat komt de spelvreugde niet ten goede.
[/quote]
F1

28 Nov 2016 om 17:07
Ik denk dat ik hier ook op moet reageren als toernooi organisator.

Ik merk inderdaad ook dat het soms heel traag gaat en ik begrijp de frustraties ook bij de "snellere" spelers. In principe geldt als vuistregel mininmaal 1 zet per dag en het weekend telt als 1 dag. Voor sommige spellen (zoals Jambo) betekent dit dat je makkelijk in een maand klaar kunt zijn met een spel. Voor andere spellen (zoals Puerto Rico en EM) betekent dit dat een spel soms 2-3 maanden kan duren. Daar zal iedereen mee kunnen leven. Echter wordt deze vuistregel door een aantal spelers geregeld niet nageleefd. Zoals Cap al zei het is geen keiharde regel, maar het is ook gewoon een soort van ding wat uit jezelf moet komen.
Ik heb er daarom ook nooit echt hard op gecontroleerd, maar zelfs als ik dat zou willen is dat niet te doen (in m'n eentje).

Daarnaast ben ik ook wel een beetje een "softie". Ik kan niet goed hard zijn en iemand gewoon uitsluiten van toernooien o.i.d. Ik wil dat iedereen hier mee kan doen. Ik weet dat er bepaalde mensen zijn die een heel goede reden hebben om traag te spelen. Ik hoop dat ik Dierik als voorbeeld mag gebruiken (hij heeft het hier zelf al eens eerder gepost), hij heeft een chronische ziekte waardoor hij (als ik het goed zeg) snel vermoeid is en dus niet elke dag in staat is zijn zetjes te doen. Ik wil echter graag dat iedereen mee kan doen met de toernooien en zou het stom vinden om bijvoorbeeld tegen Dierik te moeten zeggen "Sorry, je kan niet meer meedoen aan toernooien".

Er zijn ook spelers waarvan ik veel minder goed weet waarom ze niet online zijn. Of die met vlagen online zijn. Of die in sommige spelletjes wel en in andere spelletjes geen zetjes doen. Heb je te druk? Ben je op vakantie? Verhuisd en geen/slecht internet? Te veel spelletjes? Ik heb geen idee, sommige dingen heb je zelf in de hand, andere dingen niet. Maar laat het in elk geval weten, zou ik willen zeggen.

Tot slot wil ik in deze discussie nog zeggen dat er soms ook een factor pech in zit, als er net twee langzamere spelers bij elkaar in de poule zitten. Of als je bijvoorbeeld een poule met Jeroenbiemans, Cap, Vuurduivel en AxeCrazy hebt, die binnen een week klaar is ;-) en die dan dus moet wachten.

Als er anderen zijn die hierop willen reageren of suggesties hebben hoe dit beter te handhaven, hoor ik dat graag.

Als allerlaatste wil is er nog een kleine frustratie die ik als toernooidirecteur , even kwijt wil. Dat is het starten van spelletjes. Ik bespeur soms wat luiigheid bij spelers m.b.t. het aanmaken en ik snap niet zo goed waar dat vandaan komt. Dat zijn de spelers die hun potjes die al aangemaakt zijn wel joinen, maar de potjes waar ze ook in moeten, maar die nog niet aangemaakt zijn, niet zelf aanmaken. Ik snap dat niet zo goed. Je weet dat je een x aantal potjes moet spelen. Dan zie je toch dat je nog niet in alle potjes zit? ;-)

En als aller-, allerlaatste hoop ik toch dat we vooral ook toch nog veel plezier beleven aan het spelen van spelletjes tegen/met elkaar!

El_Capitan
28 Nov 2016 om 20:55
Ik denk ook niet dat ik mensen wil verplichten om sneller te spelen. Je bent tot niets verplicht natuurlijk en als jij het zelf niet erg vind om in je huidige tempo te spelen wie ben ik dan? Helemaal als je een goede reden hebt, namelijk het echte leven bijvoorbeeld. In mijn geval zie ik elke avond wel kans om een zetje of twee, drie te doen en sochtends ook. Daarom ben ik ook blij dat ik ook op bga speel waar ik minimaal 40 spelletjes speel en aan mijnstreken kom.
Over het algemeen vind ik het ook niet leuk om hierover te klagen, maar ik merk in het spelletje met rikje dat ik mij begon te irriteren. Ik speel een lekker potje en wil dan een beetje in de flow van het spelletje blijven, dat lukt nu niet.
El_Capitan
28 Nov 2016 om 20:58
Suggesties voor handhaving heb ik ook niet. Moet je misschien ook niet willen. De groep is te klein om ook nog eens eisen te gaan stellen. Mensen die deelnemen weten dus ook dat je gewoon geduld moet hebben. Als je dat niet wil dan moet je denk ik als snelle speler maar niet mee doen.mof er moeten al toernooien speciaal voor snelle spelers komen, maar ik denk, dat daar te weinig deelnemers voor zullen zijn.
TheDragon
29 Nov 2016 om 09:25
Ik ben buiten vakantie vaak ook wel in staat om meerdere zetten per dag te doen. De vuistregel van 1 zet per dag lijkt me prima om nog eens te herhalen en hoeft wat mij betreft niet meteen hardhandig te worden gehandhaafd.

Wel denk ik dat bij onverklaarde afwezigheid van zetten er om uitleg mag worden gevraagd.

Ik zie het als ieders verantwoordelijkheid om de spellen waaraan men deelneemt leuk te houden voor alle deelnemers. Dus de snelle moeten soms wat rustiger en de te rustige moeten soms wat sneller. Het uitgangspunt is namelijk dat we het allemaal leuk vinden om te spelen en dat deze site dat op een fijne manier online mogelijk maakt.

Als we dat samen oppakken dan blijft het voor iedereen mooi!
AxeCrazy

29 Nov 2016 om 15:09
Ik ben erg voor een automatisch diskwalificatie als spelers zonder melding langer dan xxx dagen geen zet doen, waarbij voor mij xxx 3 dagen zou mogen zijn.
Verder zou minder dan xxx zetten per week ook mogen leiden tot diskwalificatie, waarbij dat voor mij xxx 6 zou mogen zijn.

Rikje
29 Nov 2016 om 17:00
het lastige met die 3 en die 6 is dat je ook afhankelijk bent van je tegenstanders. De laatste maand ben ik door drukte wat minder actief, maar als iedereen in een 4-speler spel 1x per dag kijkt heb je met wat pech 1 rondje per 4 dagen
Tsja

29 Nov 2016 om 17:15
Puerto Rico heeft sowieso het probleem dat alles in de juiste volgorde gedaan moet worden. Een rol van 1 speler kan zoals Rikje ook al aangeeft meerdere dagen duren, zelfs als iedereen 1x per dag kijkt. De wat ingewikkeldere rollen (zoals kapitein) zelfs nog langer. Dit geeft het gevoel dat sommige 'beurten' erg lang duren en dat het spel totaal niet opschiet.

Een spel als Maharadja is toch wat anders, waarbij iedereen tegelijkertijd acties kiest, en op volgorde zijn volledige beurt kan doen, behalve als een karakterkaart gestolen wordt. Zo'n spel gaat in verhouding veel sneller, ook bij maar 1x kijken per dag.
Walter_de_Zanger

29 Nov 2016 om 17:44
Ik kijk uit naar het Daxu toernooi.
Dat moet een van de snelste toernooien ooit worden.
Dit spel is wel heel efficient