Speluitleg Algemeen In het spel onderneem je expedities om exotische orchideeŽn, vissen, vlinders, pagegaaien en leguanen te ontdekken. Dat doe je door zilver te verzamelen en daarmee hutten te bouwen.

Doel Zoveel mogelijk punten halen. Punten haal je door opdrachten te voltooien, en door veel fiches te verzamelen.

Voor het spel Iedere speler krijgt 1 opdrachtkaart die uniek is. Hier staan de locaties op waar aan het einde van het spel een hut gebouwd moet zijn.



Tevens krijgt elke speler 12 hutten () en begint hij/zij met 3 goudstukken (). Eťn goudstuk is 3 zilverstukken waard. Vervolgens krijgt iedere speler 7 opbrengstkaarten in de eigen kleur.
Voor het spel echt begint bouwt iedereen een beginhut. Daar moet wel voor betaald worden en levert ook gelijk een fiche op.

Een ronde Aan het begin van een ronde wordt een gebeurteniskaart omgedraaid. Deze gebeurtenis kan zowel positief als negatief zijn. Voorbeelden:

(Positief: extra zilver per papegaaifiche)

(Negatief: Halve zilveropbrengsten door de bosbrand)

Iedereen kiest in het geheim een opbrengstkaart. Daarna draait iedereen de gekozen opbrengstkaart om. Dit bepaalt de volgorde waarin gespeeld wordt. Als alle 7 kaarten gespeeld zijn worden alle kaarten weer in handen genomen. Voorbeelden opbrengstenkaarten:



De speler met de hoogste waarde mag beginnen. De waarde wordt bepaald door de hoogte van de kaart en het aantal overeenkomstige fiches. Voorbeeld:

en = 2 + 2 = 4.

In de beurt krijgt de speler het zilver, en worden de hutten gebouwd. Hutten mogen alleen grenzen aan eigen hutten. Daarvoor maakt het niet uit of die grens over water of over land loopt. Behalve bij sommige gebeurteniskaarten.
De kosten van de hutten zijn te zien aan de goudklompjes die op de bouwplaatsen staan. De eerste speler betaalt de laagste prijs.

Bijzonderheden De 0 kaart levert zoveel zilver op als de langste rij fiches van de speler.

De 6 kaart beschermt tegen negatieve gebeurtenissen.


Op de gebeurtenis indio ligt 1 indiofiche die als joker gebruikt wordt. De speler die aan de beurt is mag het fiche nemen en ziet hierbij af van de zilveropbrengst, en moet dit fiche direct bij een bestaande rij neerleggen.

Door de krokodil mag er niet over water gereisd worden.

Door het luipaard mag er niet over land gereisd worden.


De aap steelt na de zilveropbrengst zoveel zilver als de langste rij fiches van de speler.


De spelers die alle verschillende fiches verkrijgen krijgen in volgorde een bonusfiche.



Einde spel en puntentelling Het spel is afgelopen als de gebeurtenisstapel op is. Dit is altijd na precies 18 ronden.

De puntentelling gaat als volgt:
- Elke plek op de opdracht waar geen eigen hut staat levert -3 punten op.
- De rijen fiches: Als er meer dan 3 fiches liggen dan levert die rij per fiche 1 punt op. Liggen er minder dan 3 fiches, levert die rij geen punten.
- De bonuspunten door de snelheid van het halen van alle verschillende soorten fiches.


Video uitleg